In timpul unei conferinte de presa cu agentia de stiri ITAR-TASS pe 17 februarie 2004, Yuri Koptev a marturisit ca RKK Energia a lucrat inca din 2000 la proiectul unui nou vehicul spatial numit Kliper (Clipper). In urmatoarele zile, reporterii anuntau amanunte cu privire la proiect. La momentul anuntului facut de Koptev, proiectul a evoluat [...]
In timpul unei conferinte de presa cu agentia de stiri ITAR-TASS pe 17 februarie 2004, Yuri Koptev a marturisit ca RKK Energia a lucrat inca din 2000 la proiectul unui nou vehicul spatial numit Kliper (Clipper). In urmatoarele zile, reporterii anuntau amanunte cu privire la proiect.
La momentul anuntului facut de Koptev, proiectul a evoluat simtitor suferind insa cateva modificari drastice, ramanand totusi un vehicul cosmic partial reutilizabil lansat de o racheta de clasa medie. Din 2004, RKK Energia a prezentat oferte tehnice pentru noul vehicul spatial agentiei spatiale ruse – Rosaviacosmos. Aceasta a furnizat insa fonduri limitate pentru cercetarile preliminare.
In aprilie 2004, Nikolai Moiseev, prim vice-director al agentiei federale ruse pentru spatiu, FKA, (altadata Rosaviacosmos) a comunicat agentiilor de presa ca proiectul Klipper va fi inclus in planul spatial pentru 2005-2015.
Pe 30 noiembrie 2004, RKK Energia a invitat presa in statia de verificare si testare, KIS pentru a examina la scara reala un machet al vehiculului spatial Kliper. Compania a difuzat informatii tehnice asupra proiectului, incluzand detalii pentru o versiune cu aripi, desfasurata in paralel. In timpul anului 2004, RKK Energia a contactat partenerii europeni in perspectiva unei eventuale cooperari. In 2005, RKK Energia a prezentat vehiculul la EXPO-2005 in Japonia si Le Bourge Air and Space Show, Franta.
Totusi, fondurile alocate pentru proiect n-au fost pe cale sa apara. In Aprilie 2005, intr-un interviu cu Agentia de stiri din Rusia, Valeri Ryumin, Vice designer sef la RKK Energia a afirmat ca bugetul federal rus nu a alocat nici un ban pentru proiect.
Finantare europeana:
Intre timp, in Aprilie 2004, in urma vizitei directorului de la Manned Space Programs of the European Space Agency, consiliul de ministri al ESA a decis sa discute problema finantarii vehiculului Kliper in timpul intalnirii din Decembrie 2005.
Pe 10 iunie, 2005, Manned Space Program of the European Space Agency, ESA, a confirmat ca agentia va sustine proiectul navetei. Sistemul navetei va fi adaptat pentru lansari de la instalatiile din Rusia, dar si din French Guiana. Conform oficialilor rusi, avand suport european, Kliper va zbura nu mai tarziu de 2011-2012.
Sistemul de lansare
Conform planurilor originale, Kliper trebuia sa fie lansat in varful unui sistem de propulsie Onega booster ? o racheta Soyuz modificata. Sistemul de evacuare in caz de urgenta, semanand cu cel al vehiculului Soyuz, va fi capabil sa evacueze membrii din vehiculul de lansare la orice etapa a lansarii sau a insertiei pe orbita.
Constructia booster-ului Onega si a unei infrastructuri de lansare va fi unul din cele mai scumpe si tentante puncte ale proiectului. Avand in vedere sansele aproape 0 de a gasi fonduri pentru constructia lui, RKK Energia va folosi booster-ul Zenit cu capacitati asemanatoare. Pana in August 2004, compania a adaptat Kliper pentru Zenit. Vehiculul a pierdut cam 1.5 tone din masa totala si cam 1 tona din masa vehiculului de intrare in atmosfera.
Operatii pe orbita
Cat timp se afla pe orbita, Kliper este capabil sa transporte echipaj si incarcaturi catre statia spatiala. Un modul detasabil special, partial imprumutat de la Soyuz va fi montat sub capsula de intrare in atmosfera. Modulul pentru habitat(OA), va include hardware, toaleta si alte sisteme de intretinere vitala.
In schimb, va fi inconjurat de un alt modul, PAO, care executa serviciile de manevre orbitale, sisteme de control, sistemele de aprovizionare cu energie de la panouri solare. Sistemul de propulsie va functiona pe baza unui amestec de tetraoxid de nitrogen si UDMH.
Profil de reintrare
Configuratia initiala a noii navete a fost de “vehicul de transport,” si furnizeaza o forta aerodinamica efectiva in timpul re-intrarii in atmosfera. Astfel, nava va putea sa efectueze manevre laterale in timpul intoarcerii pe pamant, spre deosebire de capsulele traditionale.
Designul aerodinamic al lui Kliper sporting two vertical and one horizontal movable rudders on its tail ii vor permite sa planeze la 500 kilometri lateral de la traiectoria initiala, cu sarcina gravitationala nu mai mare de 2G si temperatura invelisului protector in cel mai critic punct de aproximativ 3000K.
Nava va combina sistemele de protectie termala imprumutate de la programul Buran si Soyuz. Unele sectiuni ale sistemului de protectie termala cum ar fi sectiunea anterioara nu vor fi reutilizabile.
Sistemul de aterizare
Kliper va ateriza cu ajutorul a trei module inflatabile si cateva motoare cu combustibil solid. Inca din februarie 2004, inginerii trebuiau sa aleaga intre picioare de aterizare speciale si un dispozitiv inflatabil pentru a atenua efectele aterizarii.
La fiecare zbor, partile critice ale sistemului de protectie termala, parasutele si motoarele aterizare vor fi inlocuite.
Versiunea cu aripi
In noiembrie 2004, RKK Energia a prezentat o versiune cu aripi a navetei spatiale Clipper, aparent elaborata in cooperare cu oficiul OKB Sukhoi, un producator de avioane militare. Noua configuratie va permite marirea razei de actiune a manevrelor laterale de la 500 la 2,000 kilometri si aterizare de tip avion.
Totusi, o evacuare de urgenta in timpul decolarii va necesita in acest caz o aterizare controlata la aeroport, dar nu o coborare relativ simpla cu ajutorul modulelor inflatabile la o locatie aleatorie.
2 Responses
Na ja, ich denke, die Homosexuellen lehnen sich ihzwiscnen etwas zu weit aus dem Fenster. Sie denken, da es viele Heterosexuelle gibt, die sie tolerieren, dadf alle das natfcrlich finden wfcrden. Dabei merke ich oft in Gespre4chen, dadf an sich tolerante, liberale, linke Leute dann doch recht “homophob” sind. Natfcrlich und toll finden es dann doch nicht unbedingt alle.Vor einiger Zeit fragte mich ein atheistischer – und an sich sehr toleranter – Freund, warum atheistische moderne Evolutionstheorien denn immer behaupten, Homosexualite4t we4re natfcrlich. Er habe zwar nichts unbedingt gegen diese Meinung, sieht aber (so er, ich kenne mich zu wenig mit der Evolutionstheorie aus, schliedflich bin ich Physiker und kein Biologe) die Art der Pro-Homo-Rhetorik als ideologisch und nicht als wissenschaftlich an. Ich mein, im Augenblick kf6nnen bestimmte Lobbyisten der Homosexuellen noch laut herumtf6nen, da die einzigen, die etwas gegen Homosexualite4t sagen, die Christen sind – und einen Beliebtheitswettbewerb konnten Heilige selten gewinnen. Was aber, wenn auf einmal, sagen wir mal wegen zurfcckgehnder Geburten oder e4hnlichem, auch wieder die Atheisten darauf kommen, dadf Homosexualite4t unnatfcrlich ist? Ich denke, dann kf6nnten die Homosexuellen froh sein, bisher “Gegner” wie die Kirche gehabt zu haben.
The collaboration with European partners brought some optimism to the project’s future, but its success ultimately depended on overcoming financial and technical hurdles.