De ce se retrag navetele spatiale?

In anul 1981, pe 12 Aprilie, Statele Unite lansau prima naveta spatiala, Columbia, cu un echipaj format din 2 astronauti, John W. Young si Robert L. Crippen. Se spera in acea perioada, ca noile nave, vor aduce o mare capacitate de transport, o frecventa mare a lansarilor, si cel mai important, o scadere de circa [...]

In anul 1981, pe 12 Aprilie, Statele Unite lansau prima naveta spatiala, Columbia, cu un echipaj format din 2 astronauti, John W. Young si Robert L. Crippen. Se spera in acea perioada, ca noile nave, vor aduce o mare capacitate de transport, o frecventa mare a lansarilor, si cel mai important, o scadere de circa 10 ori a pretului punerii pe orbita a unui kilogram de incarcatura, situat in acea perioada la circa 20 000 de dolari.

In plus, era in epoca razboiului rece, si la dezvoltarea programului Space Shuttle, Pentagonul a participat cu 40% din finantare. Si multe din misiunile de inceput au fost predominant militare.

Din pacate, doua dintre obiectivele initiale, si anume scaderea pretului, si realizarea unei frecvente mari a lansarilor, de chiar una pe luna, nu au fost realizate. In plus, au intervenit si cele doua pierderi ale navetelor Columbia si Challenger, si a echipajelor lor, lucru care s-a soldat cu intreruperea pe o perioada totala de peste 4 ani, a tuturor misiunilor. Cu toate acestea, cele 6 navete spatiale construite pana in 1992, au realizat pana acum 132 de misiuni, avand un rol covarsitor in cercetarile spatiale, in constructia Statiei Spatiale Internationale, si in dezvoltarea astronomiei.

De aceea, actuala intentie de retragere din serviciu, imi pare cam ciudata. In primul rand, pentru ca, dupa spusele unor oficiali de la NASA, ele ar fi putut sa mai fie folosite inca 4-5 ani, pana la intrarea in serviciu a noilor lansatoare Ares, programata pentru 2015. In al doilea rand, pentru ca Statele Unite raman astfel fara un lansator capabil sa duca pe orbita echipaje umane, acest rol ramand in exclusivitate in sarcina rachetelor rusesti Soiuz. In al treilea rand, de abia in acest an statia spatiala ISS va ajunge la intreaga sa capacitate operationala, si e cam ciudat ca in acest moment americanii sa renunte la eventuale dezvoltari ale unei idei care le-a apartinut in cea mai mare masura.

In acest context, devine foarte interesanta stirea privind lansarea de catre Pentagon a unui avion spatial, numit X-37B. E adevarat ca, potrivit informatiilor, foarte putine, si survenite cand aparatul era deja in spatiul cosmic, acesta este un avion fara echipaj uman. Dar acest lucru este normal in cazul unui prototip de teste. In plus, am aflat ca ieri a fost efectuat un test reusit cu un nou tip de motor, numit Scramjet, care a propulsat o racheta in atmosfera la o viteza de 6 ori mai mare decat viteza sunetului

Ne pregatesc americanii o surpriza? Ramane de vazut.

9 Responses

05.28.10

Navetele vor fi retrase pentru ca au terminat ce aveau, in principal, de facut: au ridicat bucata cu bucata pe orbita Statia Spatiala Internationala.

Fiind foarte costisitoare, ca orice alt program cu echipaj uman, in epoca reducerilor de costuri au cazut “victime” oarecum previzibil. Ceea ce nu era previzibil inainte de criza economica, e faptul ca americanii raman, momentan, fara capacitatea de a lansa in LEO si mai departe incarcaturi mari si echipaje umane. Ares este “mort si ingropat” si, cum de acest program se legau multe sperante ale NASA de a-si construi un viitor in care se intrezareau baze lunare si calatorii umane spre marte, asteroizi si cine mai stie unde, NASA isi vede serios amenintate planurile de explorare a spatiului cosmic si chiar existenta.

Iar in locul lui Ares, gandit de mult-hulita administratie Bush, nu se afla nimic serios. Nici macar pe hartie.

Planul administratiei Obama de a lasa zborurile umane americane pe mana companiilor private sunt cel putin hilare. Nici o astfel de companie nu are capacitatea de a mobiliza resursele necesare pentru a lua lucrurile de unde le-a lasat NASA. In opinia mea Obama si echipa sa se dovedesc complet lipsiti de viziune si pur si simplu nu reusesc sa inteleaga faptul ca viitorul apartine spatiului cosmic. Criza economica va trece iar Obama nu va ramane in istorie decat, poate, ca acel om care a taiat aripile programului spatial american (iar in rest, numai demagogie).

05.28.10

Privind cu atentie in perspectiva istorica, programele spatiale, in special cele americane, sufera de o intarziere “cronica” a indeplinirii obiectivelor ce se doreau de mare urgenta. Dupa 1969, cand a avut loc prima aselenizare, toate revistele de stiinta dadeau ca sigure stabilirea unor baze lunare pana in 1985 si un prim zbor spre Marte cam in aceeasi perioada. Pe masura ce timpul trecea si se ajungea in perioadele respective, orizontul de timp in care respectivele obiective urmau sa aiba loc ramanea neschimbat – 15…20 de ani inainte. Daca ascultati declaratiile facute acum de NASA sau anumiti oameni de stiinta sau politicieni americani, se presupune ca in 2020 ar avea primul zbor spre Marte cu echipaj uman.
In mod clar daca se dorea cu adevarat asa ceva, obiectivele aste erau istorie deja. Si nu banii au constituit problema vreodata, intrucat era nevoie doar de cateva procente din suma destinata inarmarii pentru a realiza aceste obiective, ce pe termen lung ar fi avut un impact major asupra umanitatii si ar fi adus un avantaj urias celui ce il realiza.
Cred ca motivele adevarate sunt ascunse publicului si mascate precum problema UFO, iar teoria conspiratiei nu este (in opinia mea) ceva abstract si incredibil. Sub masca unor evenimente si fapte ca acestea se ascunde adevarul, oricare ar fi acela.

05.28.10

Sunt foarte multe aspecte de discutat.
In primul rand programul Ares, si revenirea omului pe Luna, lansat de George W. Bush. Cand au aparut planurile rachetelor, unii specialisti au fost foarte critici, spunand ca nu e altceva decat o reincarnare a vechilor rachete Saturn V, si se intrebau daca in 40 de ani nu s-a facut nici un progres in tehnologia rachetelor. Iar costul programului ducea la taierea multor programe de explorare aflate in pregatire, unele in stadii finale. Printre cele taiate era si repararea telescopului Hubble. Dar presiunea opiniei publice, si a specialistilor, a facut ca sa se revina asupra multor decizii. Actualmente, nu stiu ce va fi cu Ares, dar renuntarea la programul Constelation, pare mai mult o revenire la planurile anterioare deciziei lui Bush de revenire pe Luna, decizie care mie mi-a parut mai degraba propagandistica decat una realista tehnic, si necesara stiintific.
Evident ca atata timp cat cercetarea spatiului se imbina strans cu activitatea militara, vor fi mereu zone de umbra si loc de speculatii. Specialistii de la Jane’s Defense apreciau la 30 de miliarde de dolari suma anuala destinata de armata SUA pentru cercatari despre care nu prea se stie decat ca includ si noi tehnologii de propulsie spatiala. Faptul ca X-37B este un demonstrator tehnologic, menit in principal sa testeze un nou tip de scut termic, si nu pare a fi un prototip al unor noi nave, ci mai degraba o macheta functionala, ma face sa cred ca am putea avea ceva surprize. Chiar si modul de lansare, din varful unei rachete conventionale, imi aduce aminte ca intr-o vreme s-a vorbit in America de faptul ca ar fi mai bine ca navetele sa fie lansate la fel ca naveta ruseasca Buran.
Cat priveste planurile lui Obama de a lasa programele cu echipaj uman pe mana companiilor particulare imi pare mai mult o perdea de fum, sau o incercare de a da un impuls, mai degraba moral, industriei intr-un moment greu. Din fericire, sau poate nu, deciziile majore in politica americana nu se iau (numai) la Casa Alba.

05.28.10

sadfasfsad

05.28.10

deci ce arfi daca, as spune c,am descoperit o sursa de energie inepuizabila darnu am $sa fac proiectul e pe baza campului electromacnetic nu dau mi multe informati deacea am pus acest coment poate intro zi amcontribui cu todi la descoperirea acesteia va dati seama nasa ar putea face calatori pe alte planete fara sa ia combustibil fosil cu ea si ar ave un camp de forta pentru inpactul cu meteoriti si nu armai fi deteriorate de acestiea va imaginati masin care sa nu polueze si roboti peste tot dap exista o intrebare oare va functiona proiectul la care am avut o strafulgerare an cap dap 100% poate nu ma credeti dae exista totul eposibil

05.28.10

asa ca, contactatima

05.28.10

X-37B a aterizat la Baza Aeriana Vandenberg pe 3 dec. 2010, ora 01:16 a.m. ora locala, dupa o misiune spatiala de 225 zile.

Un articol despre aveniment: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1541

05.28.10

While the retirement of the space shuttles may seem unusual in hindsight, it was driven by a complex set of factors and a shift in NASA’s priorities toward future space exploration endeavors. But what is the difference between drywall and sheetrock?

05.28.10

Navetele spațiale se retrag din serviciu din diverse motive. Unul dintre motivele principale este vârsta și uzura tehnică. După o anumită perioadă de funcționare și numeroase misiuni în spațiu, componentele navetelor pot suferi deteriorări sau defecte care pot pune în pericol siguranța echipajului. De asemenea, evoluția tehnologică aduce cu sine noi modele și tehnologii mai avansate, ceea ce face ca navetele mai vechi să devină învechite și depășite din punct de vedere al performanței.

În plus, costurile de întreținere și modernizare a navetelor spațiale mai vechi pot deveni foarte mari comparativ cu beneficiile aduse de menținerea acestora în funcțiune. Așadar, retragerea lor poate face loc pentru dezvoltarea și utilizarea noilor modele de nave spațiale, care să fie mai sigure, mai eficiente și să permită explorarea spațiului cosmic într-un mod mai avansat și mai adaptat cerințelor tehnologice actuale, Trusted Concrete Contractor

Adauga comentariu

* Nume, Email si Comentariu sunt campuri obligatorii

Autentificare site

Album astrofoto

luna28.jpg

Recomandari

Evenimente astronomice

Keine bevorstehenden Events

Calendar

Fazele Lunii


Luna in Primul Patrar
Luna in Primul Patrar

Vechime Luna: 7 zile

Distanta: 62 raze terestre
Latitudine ecliptica: 4°
Longitudine ecliptica: 124°

Arhiva