Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 233955 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2834 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: Despinarom |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 627 la data de Lun Oct 21, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
 |
Mesaje noi |
 |
Nu sunt mesaje noi |
 |
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
Stanescu Octavian Moderator


Data inscrierii: 02 Apr 2006 Mesaje: 3625
Localitate: Timisoara
|
Trimis: 17 Iul 2024 22:35 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
incearca in gol daca are comutare mecanica sa nu in varta nimic . asculti sunet motoras . in final scoti afara motor si vezi la mana cum duce si suna la 8-9
|
|
Sus |
|
 |
valy Membru


Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 11252
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 17 Iul 2024 23:24 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Viteza mare inseamna impulsuri de frecventa mai mare, deci fie semnalul nu are putere la frecventa aia mare fie semnalul e busit. Daca ambele motoare se comporta la fel inseamna ca pb e undeva in blocurile comune, alimentare sau controller. Din pacate toate astea nu te ajuta, dar poate scapi ieftin inlocuind cablul de alimentare de la montura.
|
|
Sus |
|
 |
nobody Membru

Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 5154
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 17 Iul 2024 23:37 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Sau nu-i da curent destul (limitat prea jos), si se desincronizeaza la turatie mare, asta o mai faceau unele firmware MC buggy. De obicei se poate rezolva prin update (sau rollback la o versiune mai veche).
P.S. La ce zice Tavi Stanescu, poti da jos curelele destrangand suruburile de la motoare.
Sa nu invarti de motoare cu montura alimentata, s-ar putea sa nu-ti placa.
Next step:
Descriere: |
|
Marime fisier: |
424.63 kb |
Vizualizat: |
de 1489 ori |

|
Ultima modificare efectuata de catre nobody la 17 Iul 2024 23:45, modificat de 1 data in total |
|
Sus |
|
 |
valy Membru


Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 11252
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 17 Iul 2024 23:44 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Poate are vreun potentiometru de curent prin driveri. Desi daca odata a mers si acum nu pp ca s-a defectat ceva, o fi stat in umezeala, s-a corodat, sau ceva semiars...
Cam asa pateam cand am fortat motoarele EQ5 ca sa urmaresc avioane, putin curent se blocau la frecventa mare, mult curent mergeau dar se incingeau ca acum de cod rosu de canicula.
nobody a scris: |
Next step: | Are encodere EQ6?
|
|
Sus |
|
 |
catalin dumitru Membru

Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2923
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 18 Iul 2024 02:36 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Din descriere pare cã la vitezele mari semnalul de alimentare dreptunghiular nu mai are 50/50 % umplere. Așa dispare cuplul . Dar ar mai putea fi o problemã , dacã aceste stepper-e au nevoie și de creșterea tensiunii concomitent cu frecvența . Știți voi , beleaua cu reactanța inductivã , un alt motiv pentru care anumite motoare pierd din znagã .
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 18 Iul 2024 08:33 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ah. Multa informatie! Trebuie sa o iau "pas cu pas", precum motoarele.
-Tavi, o sa incerc ce m-ai sfatuit. Cred ca ajunge sa scot cureaua cum a sugerat Nobody.
-Valy, daca motoarele au probleme si cand e scoasa cureaua, am sa incerc sa lipesc 2 cabluri imediat dupa intrerupator ca sa elimin ipoteza cablului si a mufei. Daca e ceva parlit in blocul de alimentare ar trebui sa masor tensiuni aiurite la alimentarea driverelor. Sa vad ce o sa afiseze si telecomanda.
-Valy si Nobody, o sa ma uit si dupa potentiometrele de limitare a curentului, dar daca placa e intocmai ca in poza postata de Nobody, e clar ca nu e nici un potentiometru acolo. Si pare logic sa fie asa, ca ar trebui sa fie limitat din fabrica curentul, ca sa nu se intample cum pateai tu, Valy. Altfel, oricine ar umbla acolo ar risca sa arda tranzistorii sau ce comanda motorul. Nu am facut nici un update la software si montura mergea bine. O sa incerc sa revin la setarile din fabrica sa vad daca se rezolva ceva.
-Catalin, ai dreptate cu reactanta. Dar banuiesc ca chinezul o fi calculat tensiunea de alimentare a motorului ca sa depaseasca reactanta aia la nevoile de viteza si cuplu ale monturii. Cum montura a mers bine, daca asta e problema, inseamna ca problema ar fi tot de la blocul de alimentare, cum au sugerat Valy si Nobody.
|
|
Sus |
|
 |
nobody Membru

Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 5154
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 18 Iul 2024 16:53 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Driverele de motor mai moderne (cum e si asta) controleaza curentul prin micropasi, adica prin modificarea factorului de umplere (PWM), in mod continuu, pentru a genera un curent sinusoidal, ceva similar cu amplifurile audio in clasa D. Daca-i dai prea mult cuent, merge cu vibratii, daca-i pea putin, "sare" pasi, adica nu poate sa faca pasii si ramane in starea aia blocata de 'stall'. Cel mai probabil curentul maxim este reglat dinamic de microcontrollerul atasat, in functie de turatie si alte chestii.
La varianta cu USB este alta placa cu alte chipuri, dar lucra la fel.
Un contact slab sau o tensiune redusa va avea cam acelasi efect de limitare a curentului maxim.
De aia e bine sa verifici tensiunea din telecomanda, pentru ca acolo se vede cam ce ajunge efectiv in montura. Au si altii problema asta si ziceau ca la montura asta nu-i place daca tensiunea scade sub 12 V.
Pot fi si chestii mai spurcate, ce se vad numai pe osciloscop, dar nu cred ca e cazul... inca.
Motoarele alea sunt destul de puternice, tre sa fie ceva rau mecanic ca sa le dea peste cap, daca au curentul potrivit. In mod normal, abia le poti opri cu mana, si simti tare. In gol, fara curea, s-ar putea sa se invarta bine pentru ca au cuplu minim, dar aia nu inseamna neaparat ca-i OK, ci invers, daca fac figuri si in gol, atunci e mai clar unde sa cauti.
Mai jos sunt cele 4 goange mari, cate doua pe fiecae motor, de la varianta fara USB.
P.S. Montura are si encodere, dar pe axe (pentru miscat cu mana liber), nu pe motoare.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
54.84 kb |
Vizualizat: |
de 1401 ori |

|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
53.18 kb |
Vizualizat: |
de 1401 ori |

|
|
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 18 Iul 2024 21:53 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Din pacate azi nu am avut vreme de teste mai intensive. Am reusit doar sa descopar afisarea tensiunii in telecomanda. Cu sursa de alimentare telecomanda arata 11.1V in standby. Daca rotesc o axa la viteza 7 tensiunea afisata este 11V. La viteza 8 si 9 scade pana la 10.9 pentru f. scurt timp apoi revine la 11V. Tensiunea masurata cu voltmetrul la iesirea alimentatorului este de 12,2V. Maine o sa repet cu bateria de masina.
|
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 19 Iul 2024 14:55 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Am reusit sa mai fac niste teste. Am scos cureaua de la motorul de azimut/AD si am alimentat (prin cablul monturii). Se comporta exact la fel!
Am facut si un video:
https://youtu.be/syeamea6DRs
Am scris acolo si tensiunile masurate pe baterie. Cu motorul masinii oprit bateria are 12,7V iar in telecomanda tensiunea afisata este 11,5V. In final am pornit si motorul si tensiunile au fost 14,2V/13.1V.
Am vrut sa testez si fara cablul monturii si sa alimentez direct placa, dar nu chiar simplu. Ar fi trebuit sa tai un fir. Oricum nu am mai facut asta pentru ca am constatat ca o piesa era foarte fierbinte. E vorba de MIC2171. Ca sa imi dau cu presupusul, motoarele alea daca ar fi alimentate la numai 12V nu ar putea accelera la viteze prea mari din motivele expuse de Catalin. Banuiesc ca MIC2171 asta e folosit pentru a mari tensiunea folosita de drivere pentru a energiza bobinele motoarelor. Piesa devine extrem de fierbinte in numai 3-4 secunde dupa pornirea monturii. Am decuplat electric motoarele si piesa ramane rece. Probabil ca nu poate ridica tensiunea la valorile proiectate si de aia la viteza maxima motoarele se opresc.
|
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 19 Iul 2024 15:03 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
De asemenea si al doilea regulator de tensiune (nu cel de langa mufa de alimentare) se cam incalzeste. Am tras usor cu un deget de cablurile care acopereau regulatorul, pentru a-i face o poza si spre neplacuta mea surpriza un cablu s-a detasat de pe placa. Cred ca e o mufa de la un encoder, care s-a desprins nefiresc de usor de pe placa.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
692.92 kb |
Vizualizat: |
de 1295 ori |

|
|
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 19 Iul 2024 15:05 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
In fine, cunoasteti vreun electronist care e capabil sa dezlipeasca/lipeasca componente SMD si mufe de alea minuscule? As incerca sa schimb piesa aceea, inainte sa caut o placa noua. In zona mea (la Onesti) nu am astfel de persoane.
|
|
Sus |
|
 |
valy Membru


Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 11252
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 19 Iul 2024 16:04 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Cica ar merge pana la +125'C, s-ar putea ca starea aia de "incins" sa fie normala pt el.
Cat costa o placa sa o iei si sa nu te mai complici cu piese, electronisti etc?
Sorin Sfartz a scris: | In fine, cunoasteti vreun electronist..? |
Sorin Sfartz a scris: | ..care e capabil sa .. | Nu.
|
|
Sus |
|
 |
nobody Membru

Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 5154
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 19 Iul 2024 19:10 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
De obicei regulatoarele de tensiune sunt cele mai fierbinti componente.
Aia-i bine, ca inca mai functioneaza.
In schimb mufa aia arata a lipitura rece chiar din fabrica. Si la poza cu placa ce am pus-o eu, lipseste mufa aia, si pare cu un traseu smuls (probabil singura lipitura reusita).
Lipiturile alea sunt foarte spurcate, ar trebui verificate (relipite) toate mufele cu un fludor de joasa temperatura, nu cu rahaturile de cositor fara plumb. se poate lipi si cu un ciocan cu varful fin.
|
|
Sus |
|
 |
gabi Membru


Data inscrierii: 13 Mai 2010 Mesaje: 965
Motto: To be, or not to be, that is the question Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 19 Iul 2024 19:50 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Sorin Sfartz a scris: | In fine, cunoasteti vreun electronist care e capabil sa dezlipeasca/lipeasca componente SMD si mufe de alea minuscule? As incerca sa schimb piesa aceea, inainte sa caut o placa noua. In zona mea (la Onesti) nu am astfel de persoane. |
Da, dar e in Bucuresti.
|
|
Sus |
|
 |
Sorin Sfartz Membru

Data inscrierii: 10 Sep 2008 Mesaje: 407
Localitate: Onesti
|
Trimis: 19 Iul 2024 20:04 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Gabi, da-mi un telefon al electronistului. Daca nu gasesc pe cineva pe langa mine o sa il contactez.
|
|
Sus |
|
 |
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|