Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 233954 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2834 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: Despinarom |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 627 la data de Lun Oct 21, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
 |
Mesaje noi |
 |
Nu sunt mesaje noi |
 |
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 29 Sep 2024 18:34 Download mesaj |
Titlul subiectului: Mecanism focalizare bino Van seria ED4 |
|
|
|
Introducere:
Intamplarea si nu vointa mea a facut sa ma intersectez cu acest binoclu foarte putin cunoscut pe piata noastra si cred ca tot putin cunoscut si pe cea de afara. De la bun inceput optica lui m-a impresionat pozitiv in asa masura incat daca m-ar pune cineva azi sa aleg intre Fujinon FMTR si acest binoclu mi-ar fi foarte greu daca nu imposibil. Si constructia lui mecanica e placuta si robusta, o constructie care a stiut sa evite plasticul indiferent unde ar fi vorba despre el. Si cu toate astea binoclul are un punct slab sau o problema care nu stiu in momentul de fata de unde vine sau provine. Am spus in succinta prezentare pe care i-am facut-o ca simt la mana un pic de elasticitate la focalizare, in termeni consacrati asa numitul backlash. Nu ar fi o tragedie si oricine cred s-ar putea obisnui cu o doza modesta daca n-ar mai fi inca o problema ... fiind un model care combina reglajul de focus cu cel dioptric pe acelasi ax, problema backlashului se transfera si la cel din urma, adica la reglajul dioptric si asta este un aspect care deranjeaza.
Si pentru ca imi place optica acestui binoclu in mod deosebit, m-am hotarat sa investighez modalitatea in care face aceste reglaje si sa vad daca le inteleg si daca pot remedia sau reduce aceste probleme.
Oricat de extinse mi-au fost cautarile pe net rezultatul a fost aproape zero, adica total insuficient ca sa pot intelege o problema de genul asta.
Solutia finala? Sa desfac singur mecanismul de focus si sa vad daca pot interveni in vreun fel.
In episoadele urmatoare am sa incerc sa explic asa cum inteleg eu lucrurile. Evident, voi fi receptiv la orice idee venita de la voi.
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 29 Sep 2024 19:48 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Nu stiu daca e ce cred eu dar am impresia ca e decalata pornirea lentilelor de focus pe cele doua tuburi, din pacate foarte intalnita la roof-uri. Nu e nimic altceva decat "calitate" mecanicii, incepand de la "tolerante" prea mari la pinioanele sistemului de focalizare, pinion-tija lentila focus... pana la aderente diferite pe cele doua tuburi a monturii care tine lentila de focus, flambare parghie lentila focus cu montura cu tot. Probleme intalnite si la firme mari, intalnita si al CZ Conquest, Leitz, etc. Remedierea e cam...fara sperante mari eventual o diminuare e problemei.
|
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 30 Sep 2024 09:32 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Multumesc pentru interventie. Da, asta e buba, pornirea decalata a lentilelor de focus. Cauzele pot fi destul de multe dar pe langa cele expuse de tine as mai adauga una, conceptia prea complicata a mecanismului de focus care duce la o insumare a tolerantelor si in cele din urma la o functionare deficitara (un viciu de procedura in termeni juridici).
Fara sa stiu initial cauza am plecat la drum cu spaima ca lucrurile nu se vor putea remedia dar pana la urma ce am de pierdut? Macar de as intelege ce au vrut ei sa faca acolo ...
Primul pas a fost sa inlatur bulina cu brandul si tipul binoclului de pe butonul de focalizare. Au iesit la iveala 3 suruburi montate la 120 grade pe care le-am desfacut si am putut sa extrag butonul de focus (prima imagine de mai jos). Mare parte din mecanismul de focus se ascunde sub acest buton si este sustinut de o piesa pe care am denumit-o suport si care are forma unui cilindru tesit pe ambele laterale.
Cilindrul in cauza este prevazut cu un gat care se monteaza pe sarniera deci este coliniar cu axa mecanica a binoclului. Cilindrul sau piesa suport este deasemeni solidara cu canalul drept al binoclului (privit dinspre oculare) si se poate vedea in a doua imagine de mai jos.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
458.92 kb |
Vizualizat: |
de 1672 ori |

|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
383.47 kb |
Vizualizat: |
de 1672 ori |

|
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 30 Sep 2024 12:26 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Sa vedem cum se face focusul pe canalul stang (binoclul privit dinspre oculare)...
Observam ca pe partea libera a piesei suport exista o flansa din metal alb, pe care am numit-o flansa de blocare si o piesa din alama botezata roata de focus si pe care se monteaza cu acele 3 suruburi amintite anterior, butonul de focalizare. Flansa de blocare tine captiva intre ea si piesa suport roata de focalizare astfel incat aceasta din urma nu mai poate executa decat miscare de rotatie intr-un sens sau altul.
Roata de focalizare are pe interior un filet cu mai multe inceputuri (6 daca am numarat bine) pe care se poate plimba o piesa prevazuta la capat cu un umar ce intra in lamajul pistonului de focus.
Rotind butonul de focus intr-un sens sau celalalt, piesa cu umar scoate sau baga pistonul de focalizare in bratul binoclului.
Am verificat si tolerantele: roata de focus e prinsa foarte zdravan de flansa de blocare si nu are nici un joc
vizibil. Piesa cu umar pare sa stea si ea destul de bine pe filet iar la imbinarea umarului pe lamajul pistonului este vizibila o mica toleranta de imbinare, as spune un 0,1mm ce permite usoara elasticitate la schimbarea de sens a focalizarii, zic eu total acceptabil.
Daca orezarii ar fi cuplat si pistonul de pe canalul drept la acelasi umar al piesei mobile si ar fi facut reglajul dioptric din ocular, ar fi fost cei mai tari din toate timpurile ...
I-a mancat in dos sa se complice ...
Descriere: |
|
Marime fisier: |
311.04 kb |
Vizualizat: |
de 1649 ori |

|
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 30 Sep 2024 12:28 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
In poza se vede o tija de alama, pe fiecare parte este, tija e infiletata in suportul cu montura pt lentila de focus, daca o desfiletezi complet (tija) pleca lentila de focus libera in tub, in principiu o poti infileta inapoi daca tii binoclul cu ocularele in jos, eu asa am facut pt ca nu mai ajungeam cu tija la montura. Pe axul surubului central este o piese de metal, ca o tabla de vreo 1-1,5mm care intra in crestaturile celor doua tije de alama si trebuie sa le traga concomitent cand rotesti rotita centrala, verifica daca nu are cumva joc piesa respectiva, se poate da jos doar intr-o anumita pozitie in functie de binoclu, nu e mare scofala. Tija de la ocularul drept e actionata si de rotita pt dioptrie dupa urmatorul principiu (asta cred ca e acum in acest caz): tija dreapta are un canal longitudinal ca cel pentru pana la motoare, pe tija intra o rotita dintata cu dantura exterioara iar pe interior are ca o pana care intra in canalul tijei asa incat poate sa culiseze dealungul tijei dar cand se invarte rotita se invarte si tija, rotita asta de pe tija e actionata de rotita centrala pt dioptrie. Cand se actioneaza rotita pt ambele tuburi, tijele de alama sunt trase/impinse de acea piesa de care am mai zis ca e ca o tablita (nu chiar ), cand se actioneaza rotita de dioptrie tija nu se mai deplaseaza ci doar se roteste, ea stand pe loc se infileteaza/desfileteaza in montura lentilei de focus si o forteaza (pe lentila de focus) sa inainteze/retraga in tub, exact la "falca" mobila de la menghina. Nu bag mana in foc ca e exact asa si la acest model dar eu cam asta am intalnit cu diferente nesemnificative. Poate am fost cam intortocheat in explicatii dar cred ca m-ai inteles.
PS: intre timp ai postat si a doua poza, in timp ce scriam
|
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 30 Sep 2024 15:37 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Da, se pare ca am scris in acelasi timp. Am vrut sa explic cum se face focalizarea pe canalul stang si ce am inteles eu de acolo. Rezolvarea mi s-a parut destul de simpla, logica si realizata cu o toleranta acceptabila.
Tijele de alama de care spui sunt destul de grosute (d=4mm) la bino asta si nu am suspiciuni asupra lor. In plus intrarile in bratele binoclului sunt bucsate tot cu alama si de aici mi-a venit ideea sa le numesc pistoane. Nu vreau sa umblu la ele daca nu e nevoie.
Ceea ce se intampla pe canalul drept insa, tine de stiinta complicatiei, nu am inteles inca mecanismul si din pacate nu prea seamana cu ce ai explicat tu.
Am sa revin cu o imagine de detaliu poate iti dai seama...
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 30 Sep 2024 16:24 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ai acces vizual la pistonul drept? Incat sa il vezi cat de cat? Presupun ca il poti vedea un pic macar, invarte reglajul de dioptrie si vezi daca se invarte si pistonul drept cand invarti de rotita pt dioptrie, daca se invarte atunci e principiul de care zic eu, daca nu se invarte pistonul este alt model.
|
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 30 Sep 2024 19:20 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Da, am acces la pistonul drept dar nu se roteste si nici nu are canal frezat pe el. Pe capatul pistonului este prinsa cu surub o piesa ce culiseaza pe sub cea cu umar (care trage sau impinge pistonul stang).
Va pun o imagine pentru delectare, eu inca nu am reusit sa descifrez mecanismul ...
Descriere: |
|
Marime fisier: |
265.89 kb |
Vizualizat: |
de 1586 ori |

|
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 30 Sep 2024 19:53 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Piesa prinsa cu surub culiseaza sus/jos cand actionezi rotita de dioptrie, si duce pistonul cu ea, cam acelasi principiu cum am crezut eu initial dar aici impinge acea piesa cu piston cu tot. Daca invarti de rotita de dioptrie trebuie sa culiseze pistonul drept. Aceeasi Marie dar cu alta palarie, i-a mancat undeva sa il faca mai wow in loc sa il faca la ocular, dar problema nu de la reglaj dioptrie, e de la restul "inginerie".
Verifica daca pistoanele pornesc concomitent la actionarea rotitei dintre oculare, daca da, problema e in tuburi, vezi care lentila ramane in urma, teoretic aceea ar fi cu problema. Alt test ar fi: reglat focus perfect pe ambii ochi apoi orientat binoclul cu obiectivele in jos sau in sus si vazut daca nu defocalizeaza vreun tub, adica sa aibe joc montura cu lentila in tub, asta am gasit la Steiner, defocaliza daca il lasai sa stea atarnat in curea sa zicem, avea joc pe ambele tuburi intre montura lentila si piston/parghie.
|
|
Sus |
|
 |
Erwin Moderator


Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9697
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 30 Sep 2024 23:12 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Sunt de acord cu Cristi, din ce se vede în ultima poză piesa filetată cu mai multe începuturi are o porțiune decupată prin care trece brațul de care este fixat capătul "pistonului". În interiorul piesei filetate trebuie să se găsească un tub filetat la interior (sau un șurub) în care se înfiletează șurubul (sau un tub filetat la interior) acționat de rotița de focus.
În loc ca pistonul să fie acționat direct la fel ca pe stânga el este acționat prin intermediul mecanismului de dioptrie. Cred că mai este nevoie ca șurubul sau tubul respectiv să poată culisa în rotița de reglaj atunci când reglezi focalizarea.
În concluzie sunt câteva componente care fac ca jocurile să se adune. Nu văd cum ai putea rezolva ceva la acest mecanism.
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 01 Oct 2024 09:28 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Va multumesc pentru interventii, domnilor. Problema se naste din faptul ca pistoanele nu pornesc simultan. Daca la canalul stang am gasit o toleranta de cuplare de aprox 0,1mm (total acceptabila), la canalul drept aceasta este mult mai mare, poate undeva la jumatate de mm, ceea ce inseamna de 5x mai mult fata de canalul stang. Decalajul este evident in ambele sensuri de miscare si la tragerea pistoanelor si la impingerea lor.
Probleme intre monturile lentilelor de focus si pistoane nu exista, am verificat la ocular. Cea mai mica miscare a pistonului defocalizeaza imaginea. Deasemeni jocuri ale monturilor nu exista in tuburi deoarece nu am sesizat urme de astigmatism. In plus binoclul nu se defocalizeaza singur indiferent de pozitia in care sta, este totusi o jucarie scumpisoara, nu de doi lei si nu cred ca ar fi permis asa ceva.
Tavi, cuplajul longitudinal al reglajului dioptric este asigurat de un ax central cu 3 canale pozitionate la 120 grade. Acest ax are la o extremitate profil hexagonal pentru cuplajul cu rotita de dioptrie iar la cealalta extremitate profil rotund pentru a putea fi tinut prizonier de butonul de focus central. Cuplajul longitudinal permite reglajul dioptric indiferent de pozitia focusului.
In imaginea de mai jos se poate vedea cum arata axul central:
Descriere: |
|
Marime fisier: |
401.21 kb |
Vizualizat: |
de 1521 ori |

|
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 01 Oct 2024 11:27 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Da, la 0,5 mm deja avem "rezultate" nedorite. Dar unde e mai exact distanta asta? La prinderea pistonului catre piesa culisanta? in capatul pistonului cu surub? ca daca e acolo pui o saiba corespunzatoare si rezolvi problema. Sau e vorba de alt cuplaj?
|
|
Sus |
|
 |
zoth Membru


Data inscrierii: 31 Mar 2006 Mesaje: 5878
Motto: decat ceva prost, mai bine nimic bun ... Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 01 Oct 2024 15:20 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Decalajul apare intre piesa filetata cu umar care actioneaza pistonul de pe canalul stang si piesa interna cu ureche care actioneaza pistonul de pe canalul drept.
In imaginea de mai jos se vede decalajul pe care il au piesele pentru pozitia de "zero" a reglajului dioptric.
Daca rotesc butonul de focalizare astfel incat pistoanele sa iasa, decalajul din imagine se micsoreaza. Daca rotesc in sens invers decalajul dintre cele doua piese se mareste. Cumva piesa cu ureche ramane mereu in urma miscarii.
Trebuie sa spun ca tot domeniul de reglaj dioptric de la un capat de scala pana la celalat este cam de 1,5 max 2mm sau mai clar este cam cat grosimea urechii din imagine.
Sper ca am fost destul de clar.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
381.01 kb |
Vizualizat: |
de 1476 ori |

|
_________________ Fujinon 10x50FMTR SX; AR 80 F15; TS 102SD |
|
Sus |
|
 |
Cristian Kata Membru

Data inscrierii: 30 Iun 2018 Mesaje: 513
Localitate: Oradea
|
Trimis: 01 Oct 2024 16:05 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ai doar doua(poate 3) variante, ori desfaci complet mecanismu din poza si vezi cum poti elimina toleranta respectiva, ori incerci fara sa desfaci, sa tii tensionat pistonul drept spre oculare sau spre obiective permanent, de ex sa bagi (daca permite) un arc cilindric de compresie pe piston incat sa il tina tensionat permanent, sa il impinga spre oculare, atunci practic tensiunea din arc ar pune in miscare pistonul la orice miscare a rotitei de focus, sau poate poti pune arcul intre piesa culisanta si corp paralel cu pistonul. A treia varianta ar fi sa fixezi cu ceva lipici/adeziv sau chiar bagheta de silicon cele doua piese care fac decalaj, dupa ce reglezi dioptria. Metoda cu arc am mai aplicat-o la un binoclu compact 8x20, din acelea ieftine (80lei) care facea decalaj aleator, am pus arc pe ambele tije incat sa fie permanent tensionate, la chinezariile acelea nu ai ce sa le faci pt ca sunt mici toate piesele.
|
|
Sus |
|
 |
catalin dumitru Membru

Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2922
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 01 Oct 2024 16:39 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Se pare "căchinezoii" și-au atins limita . Peste un anumit grad de complicație , nu mai sunt în stare să copieze fidel .
Limita Planck pentru piraterie !
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
 |
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|