Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 224703 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2837 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: Adrian T. |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 543 la data de Vin Mar 29, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
|
Mesaje noi |
|
Nu sunt mesaje noi |
|
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
cristirimer Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2008 Mesaje: 26
Motto: Un plus de cunoastere se plateste cu un plus de ignoranta! (Arthur Eddington) Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 01 Sep 2012 18:42 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
starbuck a scris: | Ar mai fi o solutie pe care unii o considera de domeniul istoriei dar care poate substitui onorabil o camera CCD astro dedicata sau un DSLR la o fractiune din costul acestora: aparatele pe film in combinatie cu un film profesional de sensibilitate inalta.
Marele avantaj al acestei solutii este reprezentat de posibilitatea unor expuneri individuale de ordinul orelor, desigur in cazul unui autoguding corespunzator cat si un potential de rezolutie imens limitat doar de scannerele foto disponibile. Dezavantajul il reprezinta costul totusi semnificativ al acestor filme si developarea profesionista necesara. |
Evident, solutia "de moda veche" a fotografiei pe film este inca viabila si poate fi folosita de amatori, numai ca aceasta ridica unele probleme cum ar fi:
- costul foarte ridicat al filmelor de calitate (acuratete inalta a culorilor) si sensibilitate ridicata (ISO 1600 - 3200);
- cost de asemeni ridicat al prelucrarii filmului, procurarea seturilor de chimicale necesare si procesarea cazand in sarcina amatorului, laboratoarele comerciale lucrand cu alte seturi de substante (in special cu acelea care alcatuiesc asa-numitul "proces C-41", dezvoltat de KODAK), destinate filmelor pentru amatori distribuite in comert; filmele profesionale folosesc de regula alte retete de prelucrare, asa cum filmele KODAK sau AGFA aparute la noi dupa 1990 nu se puteau prelucra corect cu substantele destinate filmelor ORWO, existente la noi inainte de 1989!
- consum ridicat de materiale foto la fiecare sedinta, trebuind realizate mai multe expuneri pentru acelasi obiect fotografiat, din care se va alege ulterior imaginea cea mai reusita;
- lipsa controlului imaginii inregistrate imediat dupa expunere, avantaj oferit numai de fotografia digitala;
- erorile de la expunere compromit definitiv portiunea de film (cliseul) de la imaginea respectiva, fara a putea beneficia de avantajul stergerii imaginii de la fotografia cu mijloace electronice (inclusiv fotografia digitala);
- imaginea obtinuta pe film este supusa fenomenului de "granulatie", similara intrucatva zgomotului de imagine din cazul fotografiei electronice, care reduce considerabil nivelul de detaliere (similar rezolutiei senzorului CCD sau C-MOS). Granulatia este cu atat mai mare cu cat sensibilitatea filmului este mai mare, de aceea pentru a obtine imagini de inalta calitate pe filme de mare sensibilitate este necesar sa se lucreze cu formate de film mai mari decat clasicul "format 135" (filmul de 35 mm latime, pe care se obtin imagini de 24 X 36 mm), fiind necesare formate de pana la 6 X 9 cm (filmul format 120) sau chiar mai mari (in fotografia profesionala se folosesc planfilme cu dimensiuni de 9 X 14, 18 X 24 sau chiar 24 X 36 cm!).
Totusi, fotografia pe film are si un avantaj fata de aceea electronica, anume lipsa fenomenului de crestere a zgomotului in cazul expunerilor de lunga durata. Esential este sa se foloseasca un aparat de tip SLR, caruia sa i se poata detasa obiectivul original si sa se poata adapta la telescop sau un teleobiectiv performant, sa permita un control vizual al focalizarii ("punere la punct") foarte precis si sa aiba modul de expunere "bulb" - B.
In cazul fotografiei digitale, cel mai important aspect care trebuie luat in calcul nu este rezolutia senzorului, nu trebuie sa se cada in plasa "goanei dupa megapixeli", ci zgomotul de imagine, care este invers proportional cu marimea fizica a pixelilor. De aceea pentru a obtine imagini de inalta calitate trebuie sa se foloseasca aparate cu rezolutii nu foarte mari (cca. 12 Mpix sunt suficienti, obtinand un nivel de detaliere chiar superior filmului format 135), dar pixelii trebuie sa fie cat mai mari, deci marimea fizica a senzorului sa fie mai mare. Senzorii format Full-Frame au laturile de 24 si 36 mm (aceleasi cu un cliseu pe filmul de 35 mm), dar aparatele acestea au si preturi mari, de peste 2500 Euro. De aceea s-au creat senzori mai mici, in asa-zisul format APS-C, asa cum au majoritatea DSLR-urilor pentru amatori (incepatori sau avansati), la care laturile au dimensiuni reduse fata de cele de la FF cu un raport, numit si "crop-factor" ("raport de decupare") de 1,5x (la aparatele fabricate de Nikon, Sony, Samsung si Pentax), 1,6x (la Canon) si de 2x (la Olympus). Mai exista si aparate de "format mediu", cu senzori care ajung la dimensiuni de 36 X 48 mm, exclusiv pentru uzul profesional, la preturi exorbitante (spre exemplu aparatul Hasselblad H3d2 de 50 Mpix costa 30.000 de Euro fara obiectiv!) |
|
Sus |
|
|
starbuck Membru
Data inscrierii: 23 Ian 2011 Mesaje: 1111
|
Trimis: 01 Sep 2012 20:02 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
cristirimer a scris: |
Totusi, fotografia pe film are si un avantaj fata de aceea electronica, anume lipsa fenomenului de crestere a zgomotului in cazul expunerilor de lunga durata. |
In cazul filmului la expuneri de lunga durata zgomotul nu creste din doua motive:
- sensibilitatea filmului nu este liniara in timp ci chiar scade odata cu acesta;
- expunerea pe film nu este afectata de factori externi cum ar fi zgomotul termic sau electric in cazul digitalului ci doar de granulatia (nivelul de detaliu) mentionata de cristirimer. Suprasaturatia mai este o problema in cazul expunerilor lungi, aceasta fiind uneori un factor decisiv in alegerea filmului.
In rest desi avantajele fotografiei digitale sunt clare spuneam ca cine are deja logistica necesara pentru film ar merita sa incerce. Macar o data. Parerea mea... |
|
Sus |
|
|
Rahool Membru
Data inscrierii: 09 Mar 2012 Mesaje: 70
Localitate: Oradea
|
Trimis: 11 Sep 2012 11:22 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
S-ar putea sa primesc zilele ce urmeaza un Gopro, a incercat cineva sa foloseasca asa ceva in astrofoto? _________________ Reflector 150/750 ; refractor 80/400 |
|
Sus |
|
|
valy Membru
Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 10653
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 11:38 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Rahool a scris: | S-ar putea sa primesc zilele ce urmeaza un Gopro, a incercat cineva sa foloseasca asa ceva in astrofoto? |
E waterproof ceea ce e bine . Se scoate obiectivul?
starbuck a scris: |
In rest desi avantajele fotografiei digitale sunt clare spuneam ca cine are deja logistica necesara pentru film ar merita sa incerce. Macar o data. Parerea mea... |
Sunt hotarat, acum discutam ce film ar fi mai potrivit si am ajuns la niste concluzii: http://forum.softpedia.com/topic/887109-fi...s-negativ/ In voiitorul foarte apropiat o sa incerc niste expuneri sa vad ce iese. |
|
Sus |
|
|
mflorian Membru
Data inscrierii: 01 Sep 2011 Mesaje: 473
Localitate: Tg Mures
|
Trimis: 11 Sep 2012 11:58 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Cum se schimbă, dpdv astrofoto, parametrii unui DSLR căruia i se înlătură filtrul IR-cut, fără a se pune altceva în loc?
Știu că aparatele modificate în acest fel se folosesc în fotografia clasică, pentru peisaje IR și că, prin acestă modificare nu mai funcționează focalizarea automată, balansul de alb și controlul focalizării imaginii prin viewfinder.
Aceste impedimente sînt neesențiale în astrofoto. Mă tenetează ideea de a masacra un body ieftin, second hand, căruia să-i înlătur filtrul IR. Nu îmi dau seama dacă spectrul mult lărgit încurcă fotografierea. S-ar putea să apară efecte nedorite datorită părții IR din spectru, care impresionează senzorul, dar care produce imagine defocalizată. Dar mă gîndesc la faptul că există o mulțime de filtre astro care se pot intercala între aparatul foto și telescop.
A folosit cineva un aparat foto fără filtrul IR-cut, pentru astrofoto? _________________ Celestron C8 SGT XLT Advanced GOTO
Nikon D7000 |
|
Sus |
|
|
valy Membru
Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 10653
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 12:27 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Din cate stiu, si aici imi dau cu parerea, senzorii AF n-au legatura cu senzorul, si nici expunerea (prea mult) dar aici totusi intrand mai multa lumina (spectrul IR) e posibil sa iasa putin supraexpuse, dar compensezi. Daca scoti filtrul imaginea va contine si IR sub forma de rosu banui, deci imaginile vor fi mai rosiatice, ca si cum ai schimba WB-ul. Oricum WB-ul va fi afectat. Dar focusezi manual ma indoiesc ca in vizor vei vedea ceva modificat avand in vedere ca imaginea e data de oglinda si de viewfinder care nu sunt afectate de senzor sau de filtrul de pe senzor. De asemenea daca ai live view nu vad cum ar afecta lipsa filtrului. |
|
Sus |
|
|
cmatei Membru
Data inscrierii: 09 Sep 2009 Mesaje: 844
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 12:55 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
@valy: daca scoti o sticla din fata senzorului, se modifica drumul optic si senzorii de AF si vizorul nu vor mai fi la distanta corecta (relativ la CCD), deci pierzi si AF si focus manual.
@mflorian: se gasesc filtre IR-cut de pus in locul celui original. Nu costa o avere, daca tot te chinui sa desfaci (sunt multe piese mici...) poti sa pui unul in loc, se pastreaza si focusul si nu ai probleme cu IR.
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s...nglish.htm |
|
Sus |
|
|
valy Membru
Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 10653
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 13:03 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Din cate stiu senzorul de focus (ma refer la phase detection) nu are legatura cu senzorul de imagine, e un senzor separat. La fel si vizorul nu e afectat de senzor sau de ce are el in fata, drumul luminii nu trece prin senzor pe vizor. Sau ceva imi scapa mie. |
|
Sus |
|
|
mflorian Membru
Data inscrierii: 01 Sep 2011 Mesaje: 473
Localitate: Tg Mures
|
Trimis: 11 Sep 2012 13:05 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
cmatei a scris: | @mflorian: se gasesc filtre IR-cut de pus in locul celui original. Nu costa o avere, daca tot te chinui sa desfaci (sunt multe piese mici...) poti sa pui unul in loc, se pastreaza si focusul si nu ai probleme cu IR.
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s...nglish.htm | Filtrele sînt doar pentru Canon și din cîte am înțeles, se pun pentru a putea folosi aparatul și pentru fotgrafii normale, cu un balans de alb custom, autofocus etc. Eu mă gîndesc la un aparat dedicat 100% astrofoto, așa că nu m-ar interesa auto-focusul și alte funcții pierdute prin înlăturarea filtrului. Iar dacă nu sînt legat exclusiv de o marcă, respectiv Canon, am libertatea să aleg orice aparat, funcție de preț, calitatea senzorului etc.
Nedumerirea mea rămîne: spectrul IR suplimentar încurcă la astrofoto? _________________ Celestron C8 SGT XLT Advanced GOTO
Nikon D7000
Ultima modificare efectuata de catre mflorian la 11 Sep 2012 22:37, modificat de 1 data in total |
|
Sus |
|
|
cmatei Membru
Data inscrierii: 09 Sep 2009 Mesaje: 844
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 13:42 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
@valy: iti scapa ceva foarte simplu Senzorul AF si vizorul sunt reglate pentru o anumita distanta flansa-CCD, in asa fel incat atunci cand ele sunt in focus, sa fie si CCD-ul in focus. Ori, prin eliminarea filtrului tu modifici acea distanta - vei face clarul in vizor, vei avea confirmare de la AF, dar planul de focus nu va mai coincide cu CCD-ul. |
|
Sus |
|
|
valy Membru
Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 10653
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 13:48 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Asa o fi. Atunci live view ramane singura solutie sau recalibrearea AF si a vizorului, sau pui un geam transparent ca sa refaci calea optica.
Iar legat de intrebarea lui mflorian, cred ca spectrul suplimentar nu strica, probabil multe obiecte emit (si) in IR deci ar trebui sa ajute la astrofoto. |
|
Sus |
|
|
ursamajor Membru exclus
Data inscrierii: 08 Oct 2010 Mesaje: 2796
Motto: Start spre viitor... Localitate: Brăila
|
Trimis: 11 Sep 2012 14:02 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
[MESAJ SISTEM]: Acest mesaj nu este vizibil public, datorita statutului utilizatorului care a scris mesajul. _________________ Nu te teme de umbre: ele doar arată că există lumină în apropiere. |
|
Sus |
|
|
mflorian Membru
Data inscrierii: 01 Sep 2011 Mesaje: 473
Localitate: Tg Mures
|
Trimis: 11 Sep 2012 14:55 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
valy a scris: | Iar legat de intrebarea lui mflorian, cred ca spectrul suplimentar nu strica, probabil multe obiecte emit (si) in IR deci ar trebui sa ajute la astrofoto. | Există riscul ca focusul în IR să fie în altă parte decît cel în spectrul vizibil, de exemplu și atunci s-ar putea să obțin imagini cu halou. De-aia m-ar interesa experiența PRACTICĂ, dacă o are cineva.
ursamajor a scris: | Poate și pe la ăilalți să fie la fel. | la Nikon e cam la fel, dar nu asta e esențial, ci dacă se obține vreo îmbunătățire notabilă în imagine. _________________ Celestron C8 SGT XLT Advanced GOTO
Nikon D7000 |
|
Sus |
|
|
ursamajor Membru exclus
Data inscrierii: 08 Oct 2010 Mesaje: 2796
Motto: Start spre viitor... Localitate: Brăila
|
Trimis: 11 Sep 2012 15:02 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
[MESAJ SISTEM]: Acest mesaj nu este vizibil public, datorita statutului utilizatorului care a scris mesajul. _________________ Nu te teme de umbre: ele doar arată că există lumină în apropiere. |
|
Sus |
|
|
valy Membru
Data inscrierii: 21 Iul 2005 Mesaje: 10653
Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 11 Sep 2012 15:18 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
mflorian a scris: | Există riscul ca focusul în IR să fie în altă parte decît cel în spectrul vizibil, de exemplu și atunci s-ar putea să obțin imagini cu halou. De-aia m-ar interesa experiența PRACTICĂ, dacă o are cineva. |
Adica vrei sa zici ca obiectivele/refractoarele sunt corectate sa focuseze in acelasi punt toate culorile pana in 650nm dupa care brusc IR-ul (>650nm) focuseaza pe langa? Oricum sensibilitatea senzorilor cam scade destul de mult spre 1000nm si chiar daca sistemul optic n-ar face fata oricum n-ar conta. Dar cauta si tu pe net poze facute cu aparate modificate. |
|
Sus |
|
|
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|