Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 225295 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2843 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: GabiBirsanu |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 543 la data de Vin Mar 29, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
|
Mesaje noi |
|
Nu sunt mesaje noi |
|
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
H.E.Retic Membru
Data inscrierii: 18 Mai 2012 Mesaje: 93
Motto: Per aspera ad astra! Localitate: Galati
|
Trimis: 25 Iun 2014 11:37 Download mesaj |
Titlul subiectului: Info Obiectiv |
|
|
|
Salut,
De curand am salvat de la a fi aruncat la gunoi un obiectiv Vivitar din perioada 1972-74. Obiectivul (mai putin primul grup de lentile si ultimul) era plin de fungus, iar incercarile mele de a-l desface complet nu au dat roade desi a fost bagat in solvent si lasat la "inmuiat". Totusi primul grup de lentile (triplet) impreuna cu stratul antireflex sunt in regula, fara zgarieturi si strat antireflex curatat. Obiectivul are 60mm, f/D 3.5 (210mm focala). Obiectivul a fost considerat la vremea lui printre cele mai bune (discutand de cele 3rd party), cu aberatii cromatice foarte mici. Pentru reducerea aberatiilor era recomandat un f-stop la 4.5. Aberatiile cromatice ar putea pe de alta parte proveni din grupul folosit la zoom sau cel de focalizare.
Prima mea intrebare este ar fi daca stie cineva ce tip de constructie are lentila, pentru ca nu am vazut acest tip pana acum si a doua ar fi daca acest obiectiv poate fi folosit (doar triplet-ul) pentru a forma baza unei viitoare lunete pentru astrofotografie.
Atasat e o poza cu obiectivul asa cum arata el, cat si un crop din manualul de service referitor la constructia triplet-ului.
Multumesc,
C.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
699.31 kb |
Vizualizat: |
de 8985 ori |
|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
46.42 kb |
Vizualizat: |
de 8985 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
catalin dumitru Membru
Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2687
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 26 Iun 2014 13:34 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Tripletul frontal la asemenea obiective are o focala prea mica pentru o lunetica cat de cat .
De regula e un Gauss inversat din doar doua lentile , cazul de fata arata ca se face si altfel , poate e un derivat din gauss.
Sa stii ca oricare ar fi varianta , sistemul are o coma zdravana care e ulterior diminuata de ultimul grup de lentile .
Incearca sa vezi daca obtii un plan focal clar doar cu dubletul ala lipit , care singur iti va da o focala mai lunga.
In mod normal , dubletul ar trebui sa fie supra corectat dar nu strica sa incerci.
A !, testeaza si in situatia cu el inversat .
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
|
H.E.Retic Membru
Data inscrierii: 18 Mai 2012 Mesaje: 93
Motto: Per aspera ad astra! Localitate: Galati
|
|
Sus |
|
|
catalin dumitru Membru
Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2687
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 26 Iun 2014 16:44 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Da , grupul 5 face planeitatea campului , de regula trebuie sa fie imobil fata de film sau senzor.
Grupul 4 e cel care da focala globala a sistemului , fara el ansamblul de intrare plus zoom , se comporta afocal si ar fi inutilizabil (el da imagine virtuala) .
Supra corectie e atunci cand razele marginale focalizeaza mai departe decat cele centrale , adica invers fata de cazul lentilei convergente simple.
Spun ca dubletul lipit ar trebui sa fie supracorectat , tocmai pentru a compensa subcorectia puternica a meniscului convergent ce vine imediat dupa el.(meniscul ala are rolul de a aduna razele ce vin din unghiuri largi si e indispensabil , tocmai pentru a utiliza cat mai mult din diametrul dubletului de la intrare)
Focusul e facut prin deplasarea grupului 1 si uneori si 4 , grupurile 2 si 3 lucreaza impreuna la zoom.
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4820
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 27 Iun 2014 00:28 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Cam asa lucreaza zoom-ul la acest obiectiv:
The optical zooming action of the Series 1 was different from most earlier zooms such as the Zoomar. The Zoomar was an "optically compensated" zoom. Its zooming cell and focal plane compensating cell were fixed together and moved together with a stationary cell in between. The Series 1 was a "mechanically compensated" zoom. Its zooming cell was mechanically cammed with a focal plane compensating cell and moved at different rates. The tradeoff for greater optical design freedom was this increase in mechanically complexity.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_photographic_lens_design
Focalizarea se poate face din celula 1 si/sau 4, cum spunea si Catalin. Cel putin calibrarea la infnit, la focala de 70 se face din grupul 4, iar la focala de 210 din grupul 1.
Mai are si un mod "macro" in care toate grupurile sunt mutate mai in fata, practic asigurand un backfocus mai mare.
Apropo, filetul de la celula 1 este lipit din fabrica dupa calibrare. In manualul de service spune sa pui acetona sau metyl-ethyl-ketone pe intreg filetul pentru a inmuia adezivul. In caz extrem, tot in manualul de service spune sa folosesti un ciocan de lipit ca sa incalzesti filetul pana se topeste adezivul.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
53.59 kb |
Vizualizat: |
de 8790 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9498
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 27 Iun 2014 01:19 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Se întâmplă că am găsit și eu un astfel de obiectiv, care pare a fi similar cu cel de Vivitar conform schemei prezentate, bun de aruncat, gata desfăcut, l-am prezentat pe topicul lui Tamasflex, Homemade optics...
Am privit cu un ocular de 20mm numai prin dubletul din față și cromatismul este foarte puternic, doar dacă am folosit și a treia lentilă din triplet s-a corectat și imaginea este clară și destul de bună pentru o lunetă însă focala se reduce semnificativ. Am impresia că dubletul lipit se ocupă doar de anumite lungimi de undă, lentila a treia din grup este cea care elimină cromatismul efectiv. Dubletul este mai întunecat la culoare și înnegrit pe margine, inițial am crezut că e o singură lentilă apoi am remarcat cele 4 reflexii și marginea îngustă a lentilei frontale. A treia lentilă este albă. Nu mă pricep la sorturile de sticlă așa că nu știu ce fel ar putea fi.
Am reușit să găsesc șurubele și aș putea să îl refac după o curățare temeinică, l-am montat de probă și imaginea este mai bună decât doar cu tripletul, evident contează și faptul că nu l-am pus într-un tub ci l-am ținut în mână iar la focala așa scurtă colimarea devine critică. Deocamdată mecanismul de zoom agață, trebuie să văd ce-i cu el, dar am decis să-i dau o șansă, nu neapărat pentru foto ci ca lunetă grab&go.
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
H.E.Retic Membru
Data inscrierii: 18 Mai 2012 Mesaje: 93
Motto: Per aspera ad astra! Localitate: Galati
|
Trimis: 27 Iun 2014 09:36 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Multumesc, cu ajutorul vostru am reusit sa gasesc butonul de unde se aprinde becul in mintea mea. Desi e cam slabut, mergem inainte poate reusesc sa-l aprind mai tare.
Dupa cele spuse de Catalin am reusit sa inteleg acum de ce sunt in obiectivele fish eye acele meniscuri cat fundul de la sifon
@nobody inainte de a intreba ceva aici, am gasit si eu atat documentatia service cat si link-ul de la wikipedia. Numai ca din cauza ca inteleg optica doar prin prisma ochelarilor pe care ii port pe nas, nu am reusit sa inteleg nimic. Referitor la ciocanul de lipit, nu am decat un pistol de lipit si un letcon de 50w cu care nu am suficienta putere pentru masa de metal respectiva. Am sa incerc cu un torch mititel sau cu o bucata de cupru incalzita pe aragaz.
@Erwin: initial m-am gandit la acelasi lucru (luneta simpla cu zoom). Apoi cand am vazut ca nu pot curata fungus-ul, m-am gandit ca ar putea fi mai bun ca finder/guider apoi am zis ca ar putea sa iasa o optica pentru o luneta astrophoto RFT. Acum vom vedea daca reusesc pana la urma sa desfac celulele sa le pot curata cum trebuie. BTW, al meu mai fusese desfacut si cineva a incercat sa-l curete. Numai ca probabil ca a fortat cam tare prin diverse zone, ca acum are zgarieturi peste tot si agata ca al tau iar diafragma abia am reusit s-o urnesc.
C.
Edit: pentru obiective vechi Vivitar, Paragon si Kiron atat pentru manuale de utilizare cat si de service am gasit link-ul urmator: http://www.boggys.co.uk/. Poate mai sunt de folos cuiva.
|
|
Sus |
|
|
catalin dumitru Membru
Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2687
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 27 Iun 2014 18:48 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Vezi daca poti salva grupul 4 , de la unele modele cu zoom poate fi folosit ca un excelent redresor/amplificator de imagine , mai ales pentru refractoare .
Pentru desfiletarea inelelor merge fain diluantul 'nitro 209" . Acetona din comert , cea pentru lacul de unghii , e de cele mai multe ori o facatura ordinara , un solvent imputit pentru vopsele alchidice .
Mie mi s-a parut ca pute chiar a acetat de vinil .
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4820
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 27 Iun 2014 23:50 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
@H.E.Retic
Era vorba de filetul de la suruburi si de la inelele de prindere, nu de tot corpul. Un ciocan de lipit de 50W este arhisuficient, daca nu chiar prea mult, pentru a incalzi niste piese mici pana la o temperatura de 100 si ceva de grade cat este necesar pentru a inmuia adezivul. Cel mai bun ar fi unul cu temperatura controlabila. Nu pune flacara sau temperatura mare, ca risti sa distrugi tot in acea zona.
In rest ... numai de bine.
|
|
Sus |
|
|
H.E.Retic Membru
Data inscrierii: 18 Mai 2012 Mesaje: 93
Motto: Per aspera ad astra! Localitate: Galati
|
Trimis: 28 Iun 2014 01:33 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ce e drept prima oara am dat iama in sticluta cu acetona a nevestei. Dupa ce am vazut ca e diluata cu apa, atunci am cautat in cutia mea cu maimute o sticla cu un solvent de pe vremea impuscatului care face ca orice plastic sa semene cu guma. Nu mi-a iesit figura. Asa ca in seara asta am recurs la torch. Rau e ca nici asa nu au vrut. Ce e drept am dat cu mila ca nu stiam cum se comporta lentilele la caldura. Maine am sa caut in garaj o gamela metalica pe care o am, am sa torn acolo solventul, si am sa bag celulele sa le las mai mult timp. Poate asa vor dori sa se desfaca. Apoi recurgem la nitro 209 sau am mai vazut ca lumea mai pune lichid Zippo de brichete.
@nobody: din pacate filetele inelelor de prindere sunt in spatele unor diafragme metalice construite in corpul celulei care face ca extragerea acestui inel sa fie imposibila. Iar intr-unul din cazuri desi vad inelul de prindere, acesta se afla in fundul unui tub (grupul 5) care face ca desfacerea lui pe acolo sa-mi aduca aminte de bancul cu ginecologul care la reprofilare a efectuat reparatia carburatorului prin teava de esapament.
Intrebare: nu risc ca stratul antireflex sa se curete daca e lasat mai mult timp in solventi? Tot ce stiu este ca solventul meu nu e acid.
C.
|
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4820
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 28 Iun 2014 03:18 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Trebuie sa desurubezi celula 5 (235 in fig24 / 515 in fig 4-1) de pe corpul cu diafragma.
Filetul ala nu pare a fi lipit, poate e numai corodat/oxidat, caz in care ajuta o picatura de solutie de deblocat suruburi (petrol) si un pic de sfortare.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
127.48 kb |
Vizualizat: |
de 8668 ori |
|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
164.3 kb |
Vizualizat: |
de 8668 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
catalin dumitru Membru
Data inscrierii: 22 Iul 2010 Mesaje: 2687
Motto: telescopul scuza mijloacele Localitate: Shatra Neamtz
|
Trimis: 28 Iun 2014 23:08 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
H.E.Retic a scris: |
Intrebare: nu risc ca stratul antireflex sa se curete daca e lasat mai mult timp in solventi? Tot ce stiu este ca solventul meu nu e acid.
C. |
Exista antireflex vechi care se indeparteaza cu diluant.
Am avut neplacerea de a sterge de pe R4 de la niste obiective de 50 mm de binoclu.
Coating-ul de pe R1 nu a vrut nici in ruptul capului cu vreun solvent. A disparut doar cand am folosit crown-ul pe post de capac la un pahar berzelius in care era pus la dizolvat niste kovar in acid azotic fierbinte.
_________________ Hai noapte , hai !! |
|
Sus |
|
|
nobody Membru
Data inscrierii: 02 Apr 2010 Mesaje: 4820
Motto: Never ever give up ! Localitate: Nowhere
|
Trimis: 02 Iul 2014 22:13 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ai reusit ceva ?
|
|
Sus |
|
|
H.E.Retic Membru
Data inscrierii: 18 Mai 2012 Mesaje: 93
Motto: Per aspera ad astra! Localitate: Galati
|
Trimis: 26 Sep 2014 01:29 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
'Neata
Trebuie sa imi cer scuze pentru intarziere, dar diverse probleme m-au tinut departe de optica. De cateva zile in schimb a inceput timpul sa mai bata si pe la usa mea asa ca am pus din nou mana pe obiectivul asta. Asa ca ieri seara (dupa un esec rasunator cu inmuiatul in diverse subsante) am reusit sa incropesc o "unealta" dintr-un colier metalic cu surub care care m-a ajutat sa desfac cele 2 celule (4 si 5 din schema). Una din celule s-a desfacut usor cu ajutorul "uneltei" pentru ca avea o degajare speciala, in schimb celalta nu s-a lasat pana nu am dat o gaura transversala in corpul suport al celulei si am facut o fanta unde sa intre o piedica. Oricum dupa aceasta filetul a cedat extrem de usor.
Dupa ce am cautat o zi intreaga metode de curatare si am gasit cele mai neasteptate lucruri (de exemplu saliva si clotrimazol ), am decis sa merg pe calea cea mai batatorita si anume otetul nevestei si "mitilic". Singura mea frica era ca nu cumva stratul antireflex sa fie "decopertat" si sa afecteze calitatea imaginii. Spre surprinderea mea, dupa curatarea fiecarui grup in parte si a celulei in sine, privite cu o lupa de filatelist, suprafetele nu aveau in nici un fel antireflexul atins. Am asamblat totul la loc, am pus mana pe primul grup si pe grupul 4 si 5 reunite am indreptat totul spre cer si ... era sa scap totul din mana. Grupul 4 si 5 formeaza un ocular cu un eye relief cum nu am vazut niciodata iar calitatea imaginii este excelenta atat on-axis cat si off-axis.
Intrebarea mea ar fi, considerand numai grupul 1 si 5 (ca si corector), exista o distanta recomandata intre cele 2 grupuri pentru o imagine perfecta?
C.
|
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9498
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 26 Sep 2014 19:05 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Felicitări, și eu am avut dificultăți și la grupul mobil dinspre cameră pe care nu am putut să-l desfac și nici n-am încercat pentru că e lipit pe filete am constatat că au rămas niște inele ciudate, presupun că stratul de balsam dintre două lentile lipite este compromis, nu au cum să fie zgârieturi pentru că sunt în interior. De asemenea, ca să ajung la partea din spate a părții din față a trebuit să dau o gaură în inelul de zoom că altfel nu aveam cum să scot șurubul de blocare al subansamblului respectiv. Sunt curios ce efect are asupra imaginii pe o cameră foto, încă nu am avut una la dispoziție ca să-l probez. Fungi nu au fost pentru că lentilele s-au curățat cu alcool izopropilic destul de ușor, doar murdărie, inclusiv nisip am găsit înăuntru.
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|