Index
Index forum Index forum
Autentificare Autentificare
Inregistrare Inregistrare
Cine este online Cine este online
Galerie imagini Galerie imagini
Calendar evenim. Calendar evenim.
Cautare detaliata Cautare detaliata
Ghid forum Ghid forum
Album astrofoto
mercur_soare_20191111_151459_530.jpg
Imagine aleatoare
Blog
Inregistreaza-te pe forumul astronomy.ro
Colaboratori

Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.

Meteo
Vremea in Bucuresti
Statistici forum
Numar total de mesaje in forum: 230226
Numar de utilizatori inregistrati: 2897
Cel mai nou utilizator inregistrat: Fane89
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 627 la data de Lun Oct 21, 2024
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat   
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute
Legenda
Mesaje noi Mesaje noi
Nu sunt mesaje noi Nu sunt mesaje noi
Forumul este inchis Forumul este inchis

Trecand de la Canon 7D la ASI 533 MC-PRO. Primele impresii


Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect  

Camere CCD

Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Autor Mesaj
Alexandru Claudiu
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2021
Mesaje: 236



Localitate: Bucharest

MesajTrimis: 19 Mar 2022 00:35 Download mesaj
Titlul subiectului: Trecand de la Canon 7D la ASI 533 MC-PRO. Primele impresii
Raspunde cu citat (quote)

Trecand de la DSLR Canon 7D la ASI 533 MC-PRO. Primele teste si impresii


M-am gandit sa scriu cateva impresii despre trecerea de la DSLR (Canon 7D) la o camera astro color (ASI 533 MC-PRO), din perspectiva unui incepator care a inceput acest hobby vara trecuta. Poate ajuta aceste informatii pe cei care sunt intr-o situatie similara si se gandesc sa treaca de la DSLR la o camera dedicata:


Pana acum am avut la dispozitie doar o noapte (15 martie), cand luna era pe cer la peste 75%, destul de aproape de Orion.

Echipamentul: montura SkyGuider Pro cu iPolar (aliniere polara pe laptop), ASIAIR PLUS ("creierul" care face cam tot...), ghidaj cu ASI 120 MM (prin ASIAIR PLUS) si camera ASI 533 MC-PRO, teleobiectiv Sigma 150-600. Fotografiile le-am facut din zona Otopeni de langa Bucuresti, cer bortle 6.

Mi-a luat aprox. 1 ora ca sa montez totul si minim 30 min ca sa gasesc fiecare tinta in parte...mi se pare enorm.


Testele le-am facut astfel:

1. Nebuloasa Rozeta (prima data cand am fotografiat-o):
- 15 LightFrames, Gain 101, expunere de 2 min, racire camera la -10C, focala de 150 mm, diafragma f6.3. Total: 30 min.
- fara cadre de calibrare
- am folosit filtru Optlong LXtreme


2. Nebuloasa din Orion (a 2-a oara cand am fotografiat-o):
- 37 LightFRames, Gain 101, expunere de 20 sec, racire la -10C, diafragma de f6.3. Total: 12 minute.
- fara cadre de calibrare
- am folosit filtru Optlong LXtreme


3. M51 - Galaxia Volburei (a 2-a incercare dupa cea din vara trecuta):
- 44 LightFRames, Gain 200, expunere de 90 sec, racire la -10C, focala de 600mm, diafragma f6.3. Total 55 min dupa eliminarea cadrelor cu erori.
- 100 cadre Bias
- 20 cadre flat

- aici am folosit un alt filtru: Optolong LPro (pt. poluare luminoasa)


Despre setup:
- este mult mai greu sa gasesc tinta pe cer. Estimez "ochiometric" pozitia, fac poza prin aplicatia de pe tableta a ASIAIR-ului, ma intorc la trepied...este anevoios. Era mult mai simplu sa ai liveview la aparatul foto. Urmatorul pas este sa folosesc o facilitate noua din aplicatia ASIAIR-ului care stie sa faca platesolving: detecteaza stelele fotografiate si-mi spune unde am pozitionat eu obiectivul si cate grade trebuie sa rotesc pe RA si cate pe axa de declinatie. Data viitoare sper sa testez asta sa vad daca voi gasi mai usor tintele.

- nu stiu cum sa fac sa obtin ceea ce unii spun ca au reusit cu montura SkyGuider Pro: sa obtina cadre clare, cu ghidaj, la focale de 600 mm, la expuneri de 5 min. Eu daca depasesc 2 min, deja stelele sunt linii. Se vede asta in poza cu M51. Desi am avut o aliniere polara destul de buna si o echilibrare ok. As fi multumit sa obtin cadre bune la 2-3 min si focala de 600 mm...insa nu stiu ce ar trebui sa imbunatatesc.
Se simte lipsa unei monturi cu Go-To!!

Despre filtre:
- filtrul Optolong LXtreme mi s-a parut foarte bun. Chiar daca luna era aproape de Orion, poluarea luminoasa a fost eliminata in mare parte, iar cadrele finala au iesit destul de ok.
- filtrul Optolong LPro mi s-a parut doar ok. Am observat ca atunci cand folosesc acest filtru (pe galaxii de exemplu) este nevoie si de cadre flat. Fara ele imaginea finala are mult de suferit.

Ciudat este ca la folosirea filtrului LXtreme nu am folosit flaturi si totusi imaginile au iesit rezonabile.


Despre camera ASI 533 MC-PRO:
- se raceste repede, iar cadrele finale sunt mult mai bune decat imi ieseau cand foloseam Canon 7D. Mereu ma chinuiam sa elimin zgomotul urias si mai ales bandingul. Cumva Pixinsight nu genera un cadru final ok. Ieseau mai bine daca suprapuneam cadrele cu alte softuri (DSS sau altele). Fisierul final, acum, este mult mai usor de modificat si de lucrat cu el, atat in Pixinsight cat si in Photoshop.

- partea proasta este ca rezolutia de 9MP mi se pare mica, mai ales daca nu ai incadrat bine si esti nevoit sa faci crop. Eram obisnuit cu cei 18MP ai lui Canon 7D.


Despre prelucrare:
Am folosit Pixinsight si Photoshop. In cazul uneia din imaginile cu Rozeta am incercat sa transform poza facuta cu filtrul dualband intr-una care foloseste paleta de culori Hubble. Am folosit prima oara si Starnet 2, care se poate instala manual in Pixinsight, pt. eliminarea stelelor si apoi punerea lor la loc. Functioneaza foarte bine! Probabil cei care stiu sa lucreze bine cu masti si layere pt. a selecta stelele si a nu le distruge in timpul prelucrarii, nu au nevoie de Starnet.

Mi-a placut faptul ca desi timpul de integrare pt. fiecare tinta a fost extrem de mic, totusi camera a captat semnal cat sa pot face o prelucrare rapida. Oricum la capitolul prelucrare mai am mult de lucrat...



OrionNebula_astronomy.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  977.86 kb
 Vizualizat:  de 2166 ori

OrionNebula_astronomy.jpg



Rosette_Nebula_HubblePalette_final_astronomy.jpg
 Descriere:
Prima incercare de a genera o imagine in paleta Hubble
 Marime fisier:  451.31 kb
 Vizualizat:  de 2166 ori

Rosette_Nebula_HubblePalette_final_astronomy.jpg



Rosette Nebula Final_astronomy.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  413.44 kb
 Vizualizat:  de 2166 ori

Rosette Nebula Final_astronomy.jpg



pas2_vers2 astronomy.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  667.08 kb
 Vizualizat:  de 2166 ori

pas2_vers2 astronomy.jpg



m51_final_albastru_astronomy.jpg
 Descriere:
M51
 Marime fisier:  1.11 MB
 Vizualizat:  de 2166 ori

m51_final_albastru_astronomy.jpg


Sus
dmtr69
Moderator
Moderator


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 2614



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 19 Mar 2022 09:19 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Sa o stapanesti sanatos si sa ai parte de multe nopti senine ca sa te bucuri de ea.
Ai avut o noapte fructuoasa, cu multe tinte abordate, "sky surfer". Asa faceam si eu cand foloseam camerele planetare, intre 15 minute si 2 ore pe o tinta si apoi treceam la alta(in special galaxii si nebuloase planetare). In timp, vei vedea si tu diferenta enorma de calitate a imaginilor cand vei avea expuneri de 5, 10 sau peste 20 ore. In mod uzual, capturile mele se intind pe mai multe nopti, mai ales ca acum prefer LRGB si NB. Pot aborda tinte pe pare OSC-ul (ASI294) de abia le mirosea in 3 ore. Pentru unele tinte, cum este M42, as prefera totusi OSC-ul. Simplifica mult captura si procesarea.
-De ce doar -10 la racire? (la mine a fost sub -10 in noaptea de 15! )
-De ce zici ca nu ai live view? Camerele astea sunt in esenta camere video care pot captura si cadre la comanda. Cand filmezi Luna sau planetele nu le vezi "live" pe ecran? Sau la focalizare, aliniere pe stele (poate ca tu nu folosesti), preview pe tinta- totul se vede pe ecran, fara sa fii nevoit sa salvezi imaginea.
Desigur, sunt multe tinte care nu pot fi vazute in preview, nici macar in 5 minute expunere, abia incep sa se vada in stive de multe ore de expunere. Centrarea pe ele se face prin plate solving sau pe o stea din apropiere.
-Rezolutia de 9Mpx este prea mica? Problema este doar ca senzorul este mai mic, rezolutia camerei, in arcsec/px este mai buna decat la 7D, pixelii fiind mai mici. Iar 9Mpx sunt de multe ori prea mult pentru o poza ca sa postezi pe forumuri (uneori se incadreaza jpg-ul in 1MB).
-Filtrul de banda ingusta (LXtreme) elimina mai bine poluarea luminoasa si deci si gradientul, de aceea ai impresia ca merge si fara flat-uri. Insa acestea, pe langa uniformizarea iluminarii campului, elimina si petele sau "gogosile" date de praful de pe senzor, filtru sau lentile.

_________________
Marius
Sus
Alexandru Claudiu
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2021
Mesaje: 236



Localitate: Bucharest

MesajTrimis: 19 Mar 2022 12:19 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Da, multumesc!

As fi stat mai mult pe o tinta, insa Nebuloasa Rozeta si Orion au coborat dupa o casa din apropiere...asadar am cautat altceva. Gasirea unui loc bun de unde sa fotografiez este o alta problema. Fiind din Bucuresti unde cerul are o calitate f. slaba, imi caut locuri pe la prieteni/neamuri care au case in jurul orasului, sau profit de cerul senin cand sunt undeva la munte sau la tara. Deci timpul alocat depinde de pozitia casei si de alte aspecte logistice cum ar fi lungimea cablului de alimentare. De aceea incerc sa gasesc o varianta sa ma bazez doar pe baterie, ca sa am libertate de miscare.

Sunt curios sa vad diferenta dintre o imagine facuta in 30 min si una in 5-6 ore. Inca nu ma vad alocand cateva nopti pe o tinta. Poate dupa ce fotografiez principalele tinte pt. incepatori, le reiau alocand mult mai mult timp. As vrea sa testez pe nebuloasa Rozeta sau pe Orion sa vad cum ar arata daca as aloca o noapte intreaga pt. fiecare...

Am inceput cu -10C. Data viitoare o sa vad daca este vreo diferenta la -20C. Am observat ca desi se considera ca poate raci la -35C fata de temp. ambientala, in realitate maximul este cam de 29-30 grade. Oricum e suficient.

Inca nu m-am prins cum e cu liveview-ul. Nu am testat pe ceva foarte luminos, cum ar fi luna. Eu folosesc o aplicatie mobila conectata wireless la Asiair. Astfel ca orice poza facuta de camera este transmisa wireless catre tableta si afisata acolo...deci exista o mica intarziere de afisare.
Am folosit Preview, care face o poza spunandu-i timpul de expunere. Iar ca sa vad ceva (de ex. la M51) trebuie sa setez expunere de cateva secunde.
Voi incerca sa fac pozitionarea folosind plate solving. Asta mi-ar salva foarte mult timp pentru a identifica tinta.


Apoi a fost problema focusului. Intr-adevar aici focusul il verific pe niste stele luminoase. Insa la teleobiectiv, a face focusul manual, inseamna sa faci multe poze si sa verifici "ochiometric" dand zoom in poza si verificand daca stelele sunt puncte mici, adica daca sunt focusate. Daca nu sunt clare, mai invarti putin...si reiei. Treaba este destul de relativa aici ...
Cand foloseam Canon 7D, stiam ca focusul era mereu undeva in jurul infinitului gradat pe obiectiv. Acum totul s-a schimbat. Am observat ca daca fotografiez la 150 mm, focusul este undeva spre gradatia de 30m, iar daca fotografiez la 500-600 mm, focusul se apropie de gradatia infinitului. Deci am o plaja mult mai mare in care trebuie sa gasesc focusul corect.
Ar mai fi si varianta sa incerc sa folosesc o masca Bathinov, insa n-am avut timp sa aprofundez problema, sa vad cum o leg de obiectiv.

Rezolutia de 9MP mi se pare mica, pt. ca acum am o imagine de 3000 x 3000 px, fata de 5184 x 3456 px. Iar daca centrarea tintei nu este ok, ceea ce se intampla foarte des, vreau sa am din ce sa fac crop. Pentru postarea pe forumuri este suficient, insa daca as vrea sa fac un print, ar fi bine sa am o rezolutie ceva mai mare.

Acum a fost prima data cand am facut flat-uri. Am pus tableta cu luminozitatea scazuta, deschisa pe o imagine alba, peste obiectivul ridicat in sus si am fotografiat apeland asiair-ul de pe telefon pana am obtinut o imagine cu o histograma centrata. Deci am folosit aplicatia mobila a Asiair-ului instalata pe tableta ca sa fac light-urile si aceeasi app mobila instalata pe telefon ca sa fac flat-urile, pt. ca pe tableta nu functioneaza in acelasi timp si app mobila Asiair si orice alta app (de exemplu cea in care aveam o imagine alba)....deci am folosit tot felul de artificii.
Oricum am observat ca flat-urile imbunatatesc extrem de mult imaginea finala!
Dark-uri n-am facut. Bias-uri am intr-o biblioteca pe care mi-am creat-o deja. Am citit pe forumuri ca la ASI 533 n-ar fi nevoie de dark-uri. Unii spuneau ca dark-urile la ASI 533 le marea zgomotul in imaginea finala si au renuntat la ele. Ramane sa mai testez asta...
Sus
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect   Camere CCD

Download topic
Pagina 1 din 1
 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum
Nu puteti atasa fisiere in acest forum
Puteti descarca fisiere in acest forum
© 2015 astronomy.ro
Termeni si conditii generale      Termeni si conditii forum      Contact