Index
Index forum Index forum
Autentificare Autentificare
Inregistrare Inregistrare
Cine este online Cine este online
Galerie imagini Galerie imagini
Calendar evenim. Calendar evenim.
Cautare detaliata Cautare detaliata
Ghid forum Ghid forum
Album astrofoto
6960.jpeg
Imagine aleatoare
Blog
Inregistreaza-te pe forumul astronomy.ro
Colaboratori

Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.

Meteo
Vremea in Bucuresti
Statistici forum
Numar total de mesaje in forum: 197661
Numar de utilizatori inregistrati: 2623
Cel mai nou utilizator inregistrat: Cristi Dragu
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 399 la data de Joi Dec 31, 2015
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat   
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute
Legenda
Mesaje noi Mesaje noi
Nu sunt mesaje noi Nu sunt mesaje noi
Forumul este inchis Forumul este inchis

Despre camere astrofoto (planetare, DSO, guiding)


Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect  

Camere CCD

Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Autor Mesaj
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 01 Iul 2020 16:04 Download mesaj
Titlul subiectului: Despre camere astrofoto (planetare, DSO, guiding)
Raspunde cu citat (quote)

Ma gandeam ca ar fi bun un topic cu generalitati despre camere dedicate astrofoto. Excludem dSLR-urile sau alte surogate de acest gen. De pilda, s-ar putea posta noutati despre aceste camere, intrebari/raspunsuri legate de ele etc.
De pilda pe mine ma framanta o chestie: senzorii astia existenti in camerele planetare IMX1xx, IMX2xx de la Sony, cei de la Aptina sau alti producatori, la fel, sunt relativ vechi. Aveti idee daca se anunta ceva senzori noi care sa-i inlocuiasca?

_________________
AZ-GTi (EQ), SAM-WiFi, Giro2Deluxe, Maku-Miku Mak127, Lunny ED72, Lacerta Smart 10x50, Powermate 2.5x, Barlow Bresser 5x, Barlow SW 2x, ZWO ASI462MC, Canon 550D, SP APO Taiwan 10, 20, 40mm, BST Skyguider ED 3,2 mm
Sus
dmtr69
Membru
Membru


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 1727



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 01 Iul 2020 18:07 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Senzori noi sunt destui : https://www.sony-semicon.co.jp/e/products/...oduct.html
Unii au inceput sa fie utilizati in camere industriale (FLIR). Mai greu sa le vedem si in camere astro (noi linii de productie pentru serii reduse nu sunt profitabile).

_________________
Marius
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 02 Iul 2020 12:30 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Stiu, tocmai de aceea am si intrebat daca stiti ceva despre "alocari" de noi senzori pentru planetare. Adica, in ideea in care as lua una cu IMX290 sa nu-mi dau tesle ca ar aparea apoi, imediat, alta mai buna. Laughing
_________________
AZ-GTi (EQ), SAM-WiFi, Giro2Deluxe, Maku-Miku Mak127, Lunny ED72, Lacerta Smart 10x50, Powermate 2.5x, Barlow Bresser 5x, Barlow SW 2x, ZWO ASI462MC, Canon 550D, SP APO Taiwan 10, 20, 40mm, BST Skyguider ED 3,2 mm
Sus
dmtr69
Membru
Membru


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 1727



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 02 Iul 2020 13:56 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Daca vrei camera OSC, un upgrade la IMX290 este IMX327: https://www.altairastro.com/gpcam2-327c-vi...2522-p.asp
_________________
Marius
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 02 Iul 2020 14:00 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Mersi pentru pontul cu senzorul, o sa mai cercetez.
_________________
AZ-GTi (EQ), SAM-WiFi, Giro2Deluxe, Maku-Miku Mak127, Lunny ED72, Lacerta Smart 10x50, Powermate 2.5x, Barlow Bresser 5x, Barlow SW 2x, ZWO ASI462MC, Canon 550D, SP APO Taiwan 10, 20, 40mm, BST Skyguider ED 3,2 mm
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 15 Sep 2020 11:44 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Pana la urma am luat-o p-asta mai noua cu IMX462.
https://astronomy-imaging-camera.com/product/asi462mccolor
Maine ar trebui sa ajunga, sper.
Sus
dmtr69
Membru
Membru


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 1727



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 15 Sep 2020 15:01 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Pare chiar mai buna, mai ales in raspunsul la IR (daca esti amator de planete).
_________________
Marius
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 15 Sep 2020 15:43 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Planetist, planetist, da... Laughing
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 17 Sep 2020 09:31 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

RAW8, RAW16, RGB24? Are cineva bunavointa sa mi explice si mie ce formate sa folosesc la planete (avi) si DSO?
Sus
valy
Membru
Membru


Data inscrierii: 21 Iul 2005
Mesaje: 8745



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 17 Sep 2020 09:39 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

8biti/pixel, 16biti/pixel, 8x3=24biti/pixel. Probabil ca setezi in functie de FPS, dimensiunea finala a fisierului. Teoretic 16bit mai bun decat 8 ca are DR mai mare, practic depinde daca duce USB-ul sau viteza de scriere sau daca poti procesa 16bit, iar daca totul e ok poti testa sa vezi daca are rost 16bit in loc de 8bit ca si rezultat final. Oricum camera are convertor cu rezolutie maxim 12biti deci nu folosesti chiar toti cei 16biti. In general faci un compromis viteza vs. rezolutie (in biti/pixel).

https://www.cloudynights.com/topic/571938-...or-raw-16/
https://docs.sharpcap.co.uk/2.9/10_CameraBasics.htm
Sus
dmtr69
Membru
Membru


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 1727



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 17 Sep 2020 10:05 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Daca se foloseste castig mare ( si chiar se foloseste la planete, in combinatie cu scaderea expunerii pentru viteza mare), atunci DR( dynamic range) scade de la 12b ( la gain 80, HGC mod) pana la 8b (la gain 350). Deci cand folosesti castigul 350, nu are rost sa tragi altceva decat avi (8b). Oricum prin stivuire creste si dinamica.
_________________
Marius
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 14 Ian 2021 18:14 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Intre timp m-am mai documentat si eu si ce pot spune e ca la planetara mea (ASI462MC) dar si la altele, High Speed Mode (HSM) te duce in ADC-ul de 10 biti automat. E adevarat ca se dubleaza fps-ul (in conditii ideale/bune de expunere) si asta nu e deloc un avantaj de neglijat. Ca sa tragi in 12 biti, trebuie ca HSM sa fie inactiv, obligatoriu.

RAW8, RAW16, RGB se refera la spatiul de culoare.

In RGB24 fiecare pixel are alocati 3 biti, unul pentru fiecare canal (R, G, B). In RGB32 inca un bit este alocat pixelului, chiar daca acesta nu este utilizat. Fisierele sunt foarte mari. In spatiile RGB debayerarea e facuta in camera sau de catre driver.

Avantajul spatiilor de culoare RAW este dimensiunea redusa a fisierelor rezultate. Fiecarui pixel i se atribuie bitul/bitii care reprezinta gradientul de luminozitate al pixelului. Totodata se salveaza si informatia matricei bayer, urmand a fi decodata ulterior de catre softuri. Dezavantajul spatiilor de culoare RAW ar fi ca necesita softuri capabile sa decodeze matricea, efectuand debayerarea, insa acestea folosesc algoritmi (desi mai lenti) mult mai buni decat debayerarea direct in camera. Asa ca, totul se transforma in avantaj. Noi, astrofotografii, nu trebuie sa ne batem capul ca n-avem astfel de softuri... caci cele cu care lucram (Autostakkert, Registax etc.) deja stiu ce e aia debayerare.
In RAW8 se aloca cate un bit fiecarui pixel, in RAW16 cate doi biti. Astfel, in RAW 8 vom avea de la 0 la 255 (2 la puterea Cool trepte de stralucire, iar in RAW16 vom avea de la 0 la 65535 (2 la puterea 16). Acum intervine chichirezul: cand camera e pe ADC-ul de pe 10 biti, aceasta inseamna ca poate crea numai 1024 de valori ale stralucirii. Cand e pe ADC-ul de 12 biti, poate crea 4096 de trepte de stralucire. Cum ai da-o, nu incap in ce poate oferi spatiul RAW8 (255 valori). De aici rezulta ca RAW16 e calea de urmat cand folosim o camera planetara si nu numai, cu conditia sa avem si semnal bun. Daca totusi captura necesita un fps mai mare, atunci putem opta pentru RAW8, caci in RAW16 HSM nu e activ (cel putin la camera mea). Mno, 255 de nivele de stralucire nu-s chiar de colo si nu posterizeaza rezultatul, nici dupa editari multiple. Mr. Green
Dincolo de avantajul ca spatiile RAW reprezinta fidel ceea ce "vede" senzorul, avem si avantajul unor fisiere mai mici, fata de RGB.
Sper ca explicatia mea sa-i ajute si pe altii sa priceapa diferentele dintre spatiile de culoare si cum se adreseaza camera acestora.

Si mai voiam sa adaug un articol despre sampling si va rog sa va concentrati pe ultima fraza din acesta, caci reprezinta esenta. Wink
https://www.planetary-astronomy-and-imagin...-sampling/

_________________
AZ-GTi (EQ), SAM-WiFi, Giro2Deluxe, Maku-Miku Mak127, Lunny ED72, Lacerta Smart 10x50, Powermate 2.5x, Barlow Bresser 5x, Barlow SW 2x, ZWO ASI462MC, Canon 550D, SP APO Taiwan 10, 20, 40mm, BST Skyguider ED 3,2 mm
Sus
dmtr69
Membru
Membru


Data inscrierii: 24 Sep 2011
Mesaje: 1727



Localitate: BUSTENI

MesajTrimis: 15 Ian 2021 09:55 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Cred ca faci niste confuzii in ceea ce priveste numarul de biti alocati unui pixel sau confunzi bit cu byte ( 8 bits). Producatorii mai seriosi de camere (Flir, Basler) explica notiunile de spatiu de culoare si "pixel format". De la PointGrey ( acum Flir):
"RGB is a color-encoding scheme that represents the intensities of red, green and blue channels in each pixel. Each color channel uses 8bits of data.With 3 color channels, a single RGB pixel is 24bits."
*Merci de link. Site-ul este interesant.
Edit:
Am vazut ca se foloseste atat notarea RGB 8 ( 8 biti pentru fiecare culoare, adica 24 biti per pixel) cat si RGB24 ( 24 biti per pixel, adica 8biti x3culori), desi este acelasi lucru, duce la confuzii. Te gandesti ca 24 ar fi biti per culoare, ceea ce ar duce la 72 biti per pixel!
La 16 bits pixel format avem diferite spatii de culoare: RGB565, BRG564, RGB555, BRG555, RGB444, BRG444 (cifrele reprezinta numarul de biti acordati fiecarei culori).



Pixel format- bits per pixel.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  18.41 kb
 Vizualizat:  de 538 ori

Pixel format- bits per pixel.jpg



_________________
Marius
Sus
GunDALF
Membru
Membru


Data inscrierii: 23 Apr 2017
Mesaje: 1353

Motto: Ergo bibamus!

Localitate: Braila

MesajTrimis: 15 Ian 2021 13:16 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Corect, bytes, nu bits. Wink Nu, nu confund, am gresit. Am scris la repezeala si putin... afumat. Very Happy Ca doar atunci ma chinuie talentele. Laughing
_________________
AZ-GTi (EQ), SAM-WiFi, Giro2Deluxe, Maku-Miku Mak127, Lunny ED72, Lacerta Smart 10x50, Powermate 2.5x, Barlow Bresser 5x, Barlow SW 2x, ZWO ASI462MC, Canon 550D, SP APO Taiwan 10, 20, 40mm, BST Skyguider ED 3,2 mm
Sus
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect   Camere CCD

Download topic
Pagina 1 din 1
 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum
Nu puteti atasa fisiere in acest forum
Puteti descarca fisiere in acest forum
© 2015 astronomy.ro
Termeni si conditii generale      Termeni si conditii forum      Contact