Index
Index forum Index forum
Autentificare Autentificare
Inregistrare Inregistrare
Cine este online Cine este online
Galerie imagini Galerie imagini
Calendar evenim. Calendar evenim.
Cautare detaliata Cautare detaliata
Ghid forum Ghid forum
Album astrofoto
mercur_soare_20191111_143848_191.jpg
Imagine aleatoare
Blog
Inregistreaza-te pe forumul astronomy.ro
Colaboratori

Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.

Meteo
Vremea in Bucuresti
Statistici forum
Numar total de mesaje in forum: 230226
Numar de utilizatori inregistrati: 2897
Cel mai nou utilizator inregistrat: Fane89
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 627 la data de Lun Oct 21, 2024
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat   
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute
Legenda
Mesaje noi Mesaje noi
Nu sunt mesaje noi Nu sunt mesaje noi
Forumul este inchis Forumul este inchis

Teoria dipolilor vortex


Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect  

Fizica

Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Autor Mesaj
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 28 Iun 2018 06:52 Download mesaj
Titlul subiectului: Teoria dipolilor vortex
Raspunde cu citat (quote)

De aproape două decenii, am fost preocupat de integrarea științei cu filosofia și religia, rezultatele progresive ale demersului cognitiv fiind prezentate în lucrarea “Teoria dipolilor vortex”.
Această concepție oferă un model gnoseologic transdisciplinar cu valențe explicative și predictive deloc neglijabile în abordarea enigmelor Existenței.
Teoria dipolilor vortex se bazează pe dialectica “materie-antimaterie” pentru a justifica structurile elementare și interacțiunile fundamentale din Universul nostru, legile de variație și de conservare pentru mărimile fizice, dualismul undă – corpuscul, semnificația funcției de undă asociată unei microparticule, cuantificarea mărimilor fizice, cuantificarea spațio-temporală, generarea antiparticulelor și fenomenul de anihilare, invarianța vitezei luminii în vid, relația lui Einstein dintre masă și energie, abordarea unitară a câmpurilor electromagnetic și gravitațional, legea lui Hubble și expansiunea accelerată a Universului etc.
Existența este concepută ca Univers cvadridimensional dual, având drept componente fundamentale: Universul nostru (format din materie) și Universul complementar (format din antimaterie).
Dipolul vortex este un model fizic asociat oricărei microparticule și a câmpurilor generate, fiind o punte de legătură între Universul nostru și Universul complementar, prin care se face schimb de particule universale primordiale. Fotonii și gravitonii sunt particule universale primordiale care ies, respectiv intră în dipolii vortex.
Explicarea expansiunii accelerate a Universului nostru și demonstrarea teoretică a legii lui Hubble constituie argumente pertinente pentru validarea teoriei dipolilor vortex, în care particulele universale primordiale sunt cuante elementare, nu numai pentru energie, masă, sarcină electrică, impuls mecanic sau informație, ci și cuante spațio-temporale.
Cei interesați de această concepție despre Existență pot accesa link-ul următor:
http://forum.portal.edu.ro/index.php?act=A...id=2655730
Sus
Andi
Membru
Membru


Data inscrierii: 10 Oct 2007
Mesaje: 1281




MesajTrimis: 28 Iun 2018 20:17 Download mesaj
Titlul subiectului: Re: Teoria dipolilor vortex
Raspunde cu citat (quote)

protelisav a scris:

...
“Teoria dipolilor vortex”.
...


D'aia „șomează” băieții (fizicienii) la Geneva.


Wink

_________________
distanța dintre a observa și a descoperi este cuprinsă între zero și infinit
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 19 Noi 2018 15:03 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Stimate Domnule Tudor,

Articolul dvs. a fost publicat în „EDICT- Revista educației”. Felicitări!
Ne cerem scuze pentru întârzierea răspunsului.

Pentru a-l posta pe Facebook sau în altă rețea socială, utilizați linkul:
https://edict.ro/teoria-dipolilor-vortex/
cu eticheta #revistaeducatiei

Pentru a-l adăuga la un portofoliu în format tipărit, printați articolul, precum și coperta și cuprinsul numărului curent al publicației educaționale „EDICT- Revista educației”, pe care le preluați de aici: http://edict.ro/arhiva/

De asemenea, vă amintim că puteți regăsi oricând linkul la articol în profilul dvs. de pe platforma iTeach:
https://iteach.ro/profesor/vasile.tudor

Toate cele bune,
Mihaela Preda
Sus
dragos.n
Membru
Membru


Data inscrierii: 20 Dec 2007
Mesaje: 6588



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 19 Noi 2018 20:50 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Sincere felicitari pentru publicare, si la mai multe.

Sper ca un numar cat mai mare de membrii ai forumului sa poata sa ne vorbeasca despre realizarile lor, teoretice si practice, si un numar cat mai mic sa ne arate cat de bine se incadreaza ei in poema nationala, Miorita.

_________________
Dragos N
Sus
Mircea Pteancu
Moderator
Moderator


Data inscrierii: 12 Feb 2008
Mesaje: 9330

Motto: ''OBSERVO ERGO SUM''

Localitate: Arad

MesajTrimis: 20 Noi 2018 00:37 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

protelisav

Felicitari si din partea mea ,chiar daca nu ma intereseaza partea teoretica , nici macar in Astronomie.
Apreciez insa munca depusa , inspiratia vine de la sine ... la cine vine.
Pentru a confirma si afirma pe un plan mai larg teoria pe care ai prezentat-o , poate ar trebui sa o publici si pe academia.edu.

Succes ,Mircea

_________________
http://observoergosum.blogspot.ro/
https://astroclubgalaxis.blogspot.com
Dotare: reflectoare, lunete, cateva binocluri si un catadioptric.
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 31 Dec 2018 07:32 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Cei interesați de lucrarea transdisciplinară “Teoria unitară a Existenței” pot accesa link-ul https://www.academia.edu/portfolio_preview.
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 27 Ian 2019 14:05 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Vă propun să analizați capitolul “Structura unitară a materiei” din lucrarea transdisciplinară “Teoria unitară a Existenței”, postată pe https://vasiletudor6.academia.edu/, unde este prezentată relația dintre masă și sarcina electrică pentru particulele elementare.
Cu deosebită stimă,
prof. Vasile Tudor
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 08 Apr 2019 06:19 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Cunoaștere și comunicare
Prin intermediul organelor de simț, omul primește diverse informații despre Existență, pe care le procesează prin mecanisme psihice pentru a acționa conștient și a se adapta la condițiile din mediul socio-cultural în care trăiește.
Procesele psihice conștiente presupun reflectarea cu înțeles, orientarea către un scop sau finalitate, construcție creativă sau proiectivitate. Pe lîngă nivelul conștient al psihicului, stările afective, imaginația și creativitatea implică într-o anumită măsură și nivelele subconștient și inconștient.
Cunoașterea umană avansează prin diferite forme și metode cognitive: generale, particulare și singulare, calitative și cantitative, empirice și teoretice, întemeiate pe un suport bogat de noțiuni, concepte și inferențe logice. Cert este că numai prin antrenarea întregii activități psihice (senzații, percepții, reprezentări, memorie, afectivitate, imaginație, gândire, creativitate) reflectarea capătă semnificație și devine trăsătura dominantă a omului.
Aptitudinile caracterizează latura instrumental - operațională a personalității, organizată în sisteme operaționale superior dezvoltate, relativ stabile, care mijlocesc performanțe deasupra mediei în activitatea teoretică, tehnico-aplicativă, organizatorică, artistică sau sportivă.
Prin fuzionarea și combinarea specifică a aptitudinilor, se ajunge la talent în măsura în care permit realizarea de produse originale cu o înaltă cotă de creativitate.
Aptitudinile sunt condiționate de zestrea ereditară dar și de mediul educațional în care se dezvoltă individul. Ele sunt diversificate și marchează profund destinul ființei umane, deoarece fiecare om pornește în viață cu o zestre ereditară singulară și străbate o traiectorie socio-culturală specifică.
Inteligența poate fi privită ca un sistem unitar și armonios de aptitudini care se manifestă prin mecanisme de asimilare și adaptare de natură funcțională dar mai ales prin inovare și creativitate.
După Horward Gardner, autorul lucrării “Frames of Mind:The Theory of Multiple Intelligences”, inteligența reprezintă “abilitatea omului de a-și rezolva problemele în viață sau de a crea produse care sunt valorizate în unul sau mai multe contexte culturale”, iar celebrul savant Stephen Hawking afirmă: “Inteligența reprezintă capacitatea de a te adapta la schimbări ”.
Înțelegerea pe deplin a ființei umane necesită raportarea la cele trei ipostaze ale sale:
▪ subiect epistemic (homo sapiens) - al cunoașterii, care asimilează și procesează informații despre sine și despre realitatea înconjurătoare;
▪ subiect pragmatic (homo faber) - al acțiunii, care transformă lumea și tinde să o stăpânească;
▪ subiect axiologic (homo valens) - purtător și creator de valori, care dau sens acțiunilor sale.
Esența omului se manifestă prin conștiința sa, care îi permite să înțeleagă structurile și fenomenele din realitatea obiectivă prin receptarea de informații, procesarea acestora și adoptarea unor decizii pentru transformarea mediului ambiant conform unor scopuri și idealuri.
S-ar putea crede că noțiunea de informație se reduce la cea de mesaj despre evenimentele legate de un sistem oarecare (fizic, biologic, social etc.), care permite determinarea stării sale reale dintr-o multitudine de stări posibile. Însă, după unii specialiști, noțiunile de informație și mesaj sunt noțiuni primare, adică nedefinibile prin alte noțiuni. Un argument în acest sens îl constituie faptul că același mesaj poate fi interpretat diferit de persoane diferite.
Corespondența (c) dintre mulțimea mesajelor (M) și mulțimea informațiilor (I) este o aplicație c : M → I, numită regulă de interpretare, iar, uneori, cifru sau cheie.
Limba este un mijloc esențial de exprimare a gândirii, de fixare a ideilor și de comunicare între oameni. Cunoașterea unei limbi înseamnă cunoașterea regulii de interpretare a mesajelor scrise sau enunțate prin cuvinte.
Procesul comunicării se poate reprezenta schematic, astfel:
mesaj emițător → codificare → semnal → decodificare → mesaj receptor.
O analiză profundă a semnificației unei limbi ca mijloc de comunicare se face în cadrul semioticii (gr. semeiotike -“semn”), disciplină care se ocupă cu studiul general al semnelor.
Semiotica, numită și semiologie, cuprinde trei părți principale:
*semantica – pune în evidență relațiile dintre semne și obiectele desemnate;
*sintaxa – cercetează raporturile dintre semne în construcțiile formale;
*pragmatica – analizează modul în care omul înțelege și folosește semnele.
Ferdinand de Saussure, autorul “Cursului de lingvistică generală”, afirmă: “Limba este un sistem ai cărui termeni sunt solidari și în care valoarea unuia din termeni rezultă din prezența simultană a celorlalți ”.
În procesul de semnificare (semiosis), specialiștii fac distincție între obiectul sau entitatea desemnată (referentul sau denotatul), semnificația sau informația transmisă (sensul), elementul material prin care se redă semnificația (semnul – vehicul), precum și subiectul logic sau interpretul care ține seama de semn și de semnificația sa în cursul comunicării.
Utilizarea limbii de către diverși subiecți, capabili să comunice oral sau în scris, constituie limbajul, care, după Pavlov, reprezintă cel de-al doilea sistem de semnalizare.
În istoria comunicațiilor se pot menționa două etape importante, și anume inventarea tiparului în 1440 de către Gutenberg, dar mai ales, apariția relativ recentă a Internetului, tehnologie care permite schimbul de informații la scară planetară.
Spre deosebire de limbajele umane, caracterizate printr-o mare bogăție de semnificații, în tehnica de calcul se utilizează limbajele de programare, alcătuite după reguli precise care nu admit interpretări nuanțate.
Primul pas în elaborarea teoriei informației (disciplină care studiază producerea, transmisia, prelucrarea și stocarea informației) a fost făcut în anul 1927 de către R. Hartley, prin studiile sale referitoare la posibilitățile de cuantificare a informației.
Însă, bazele teoriei informației au fost puse de către C.E.Shannon, prin publicarea în 1948 a lucrării “O teorie matematică a comunicației”, în care a definit o măsură a informației și a analizat transmiterea informației prin canalele de comunicație, oferind unele soluții pentru reducerea perturbațiilor care afectează mesajele transmise.
Între informație și nedeterminare există o legătură directă. Un experiment conține informație atunci când nu este cunoscut aprioric (dinainte), iar rezultatul obținut înlătură o anumită nedeterminare.
Se poate afirma că între noțiunile de informație și probabilitate există legături profunde, așa cum se constată în dezvoltarea științei.
Realitatea obiectivă se manifestă printr-o conexiune complexă de procese și fenomene, fiind structurată pe diverse nivele de organizare, de la microcosmos, la macrocosmos și megacosmos, imposibil de abordat sub toate aspectele mai mult sau mai puțin semnificative.
La început, cercetarea științifică a explorat cu precădere realitatea prin analiza separată a părților componente și a încercat apoi prin sinteză să explice comportamentul ansamblurilor organizate.
Un salt calitativ în istoria științei a fost abordarea sistemică a realității prin recunoașterea influenței întregului asupra părților componente.
Teoria generală a sistemelor a fost initiată de Ludwig von Bertalanffy prin considerarea ansamblurilor organizate de elemente (fără să intereseze natura acestora), care au proprietăți diferite față de cele ale părților componente.
Sistemul este definit ca un ansamblu de elemente interdependente care se comportă ca un întreg cu proprietăți distincte de cele ale părților componente.
În prefața la volumul “Sisteme în științe sociale”, M. Malița afirmă: “Prin proprietatea de ierarhizare înțelegem capacitatea unui sistem de a fi în același timp suprasistem pentru părțile sale și subsistem în componența altor sisteme”.
După modul de interacțiune cu mediul exterior, se pot menționa trei categorii importante:
- sisteme materiale cu organizare internă invariantă;
- sisteme adaptive a căror organizare internă se adaptează la condițiile mediului exterior;
- sisteme inventive care își schimbă organizarea internă pentru a atinge un optim funcțional.
Comportarea sistemelor poate fi constantă în timp (sisteme staționare) sau variabilă în timp (sisteme dinamice), poate fi precizată în timp (sisteme deterministe) sau se poate modifica întâmplător (sisteme aleatoare).
Un rol important în tehnică îl au sistemele cibernetice, care au capacitatea de a-și regla funcționarea prin mecanisme proprii, conform unor obiective prestabilite.
Cibernetica a fost inițiată în anul 1931 de către H. S. Black și fundamentată de către savantul american Norbert Wiener, care a publicat în 1948 lucrarea “Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine”.
Analogia dintre om și unele mașini complexe are la bază proprietatea comună de autoreglare, care constă în obținerea unei stări de echilibru între mărimile de intrare și cele de ieșire prin realizarea conexiunii inverse (feedback).
O descriere interesantă a organismelor vii aparține lui N. Botnariuc, care afirmă: “sistemele biologice sunt sisteme deschise, informaționale care, datorită organizării lor, au capacitatea de autoconservare, autoreproducere, autoreglare și autodezvoltare; ele au un comportament antientropic și finalizat, care le asigură stabilitatea în relațiile lor cu alte sisteme”.
Dezvoltarea sistemelor biologice este rezultatul interacțiunii dintre ereditate și mediul în care trăiesc. La nivel molecular, informația genetică este codificată biochimic prin intermediul acizilor nucleici (ADN, ARN). În procesul de sinteză a proteinelor, informația genetică din moleculele de ADN este transferată inițial într-o macromoleculă de ARN mesager, prin mecanismul de transcripție, după care este decodificată și transformată într-o secvență de aminoacizi prin mecanismul de translație.
Având în vedere complexitatea sistemelor din natură și societate, în cercetarea teoretică și aplicativă se utilizează procedeul modelării, care presupune schematizarea realității după anumite criterii bine alese.
În acțiunea de modelare se utilizează diverse metode cognitive, precum: echivalența, analogia, similitudinea etc.
Modelul este deosebit de util pentru studiul unor structuri și fenomene, deoarece oferă o imagine simplificată, posibil de analizat, prin selectarea aspectelor esențiale și neglijarea celor nesemnificative.
Experimentarea pe model se poate face atât direct, cât și prin simulare numerică pe calculator. Concluziile desprinse din analiza modelului au caracter probabilistic în privința adevărului, cu mențiunea că șansa de a obține informații corecte crește pe măsură ce relațiile de similitudine structurală și funcțională dintre sistem și modelul corespunzător include un număr cât mai mare de aspecte esențiale.
În concepția lui Bennedetto Croce, “cunoașterea are două forme: este sau cunoaștere intuitivă, sau cunoaștere logică; cunoaștere prin imaginație, sau prin intelect; cunoașterea individualului, sau cunoașterea universalului; a lucrurilor considerate fiecare în parte sau cunoașterea relațiilor lor; ea este, în sfârșit, sau producătoare de imagini, sau producătoare de concepte ”.
Un salt calitativ în raportarea omului la Existență l-a avut dialectica, termen care are o semnificație multiplă:
- în accepția ontologică desemnează o concepție generală despre mecanismele devenirii Existenței;
- în accepția epistemologică reprezintă o teorie generală a cunoașterii;
- în accepția metodologică este un instrument general de organizare și evaluare a cercetării în diverse domenii.
Spre deosebire de metafizică, viziune perimată care prezintă sistemele și fenomenele fără legături între ele și lipsite de contradicții interne, dialectica ia în considerare diversitatea calitativă, interdependența și interacțiunea sistemelor din perspectiva unor legități fundamentale, mai precis: unitatea și opoziția contrariilor, trecerea schimbărilor cantitative în schimbări calitative și negarea negației.
Este cunoscut că, în istoria științei, mecanica newtoniană a reprezentat o etapă importantă, însă la viteze apropiate de viteza luminii în vid și în domeniul microcosmosului își pierde valabilitatea, fiind înlocuită în aceste cazuri de teoria relativității, respectiv de teoria cuantică.
Referitor la procesul evolutiv al științei, filosoful Karl Popper a formulat două criterii raționale de progres, și anume:
a) “pentru ca o nouă teorie să constituie o descoperire sau un pas înainte, ea trebuie să intre în conflict cu predecesoara ei; adică, ea trebuie să ducă cel puțin la unele rezultate care o contrazic”;
b) “o nouă teorie, oricât de revoluționară, trebuie întotdeauna să fie capabilă să explice complet succesul predecesoarei ei; în toate acele cazuri în care predecesoarea ei a avut succes, ea trebuie să producă rezultate la fel de bune ca cele ale predecesoarei și, dacă este posibil, mai bune”.
Contrariile apar ca laturi sau tendințe interne opuse ale sistemelor, care coexistă, dar se exclud reciproc, fiind cauzele devenirii Existenței.
Pentru exemplificare, este suficient să amintim că materia se prezintă ca unitate a continuului și discontinuului, în organismele vii predomină două procese fundamentale opuse (asimilația și dezasimilația), activitatea psihică este rezultatul excitației și inhibiției, nașterea și moartea se repetă necontenit în manifestarea și devenirea vieții, iar la nivelul microcosmosului, mișcarea microparticulelor este descrisă în dialectica undă-corpuscul, traiectoria pierzându-și semnificația din mecanica clasică.
În cadrul mecanicii cuantice, comportamentul microparticulelor se exprimă în termeni de probabilitate și mediere statistică, pătratul amplitudinii funcției de undă normate fiind egal cu probabilitatea de localizare a microparticulelor în unitatea de volum din spațiul configurațiilor, iar valoarea medie a unei mărimi fizice coincide cu valoarea medie a operatorului asociat.
În fizica statistică, pe lângă probabilitatea matematică , s-a introdus noțiunea de probabilitate termodinamică , care permite analiza sistemelor termodinamice pe baza analizei mișcării particulelor componente.
Fizica statistică stabilește relații între parametrii macroscopici și cei microscopici ai sistemelor termodinamice formate dintr-un număr foarte mare de particule, mai precis, mărimile fizice macroscopice se obțin prin medierea statistică a efectelor produse de mărimile microscopice corespunzătoare particulelor componente.
O stare macroscopică a unui sistem termodinamic este realizată prin diverse microstări, caracterizate prin coordonatele și impulsurile generalizate ale particulelor componente. Totalitatea microstărilor compatibile cu o stare macroscopică dată formează un colectiv statistic sau un ansamblu virtual.
Datorită numărului mare de particule, cunoașterea completă a unei microstări este practic imposibilă, mai ales că acestea se schimbă de la un moment de timp la altul, fără ca macrostarea să sufere vreo transformare. Însă, localizarea cu precizie în spațiul fazelor a fiecărei stări microscopice nu este necesară în fizica statistică, deoarece în demersul cognitiv interesează doar numărul de microstări corespunzătoare unei stări macroscopice care are energia cuprinsă în intervalul infinitezimal centrat pe o valoare dată a energiei sistemului. Acest număr, deși nu are semnificația de probabilitate matematică, a fost denumit probabilitate termodinamică sau pondere statistică a stării macroscopice.
În istoria științei, există diverse opinii despre granițele cunoașterii Existenței de către om, de la determinism la impredictibilitate.
Determinismul este o concepție introdusă de Newton și promovată de Laplace, care consideră că starea unui sistem poate fi cunoscută la orice moment, atunci când sunt cunoscute condițiile inițiale și legea de evoluție.
Atât legile mecanicii clasice, cât și legile mecanicii analitice permit la viteze relativ mici predictibilitatea comportamentului unor sisteme macroscopice, atunci când modelul fizic este riguros și există metode matematice pentru rezolvarea exactă a ecuațiilor diferențiale corespunzătoare.
De exemplu, mișcarea a două puncte materiale care interacționează gravitațional poate fi determinată cu precizie, însă nu se cunoaște în prezent o metodă exactă pentru rezolvarea ecuațiilor diferențiale pentru un sistem de trei sau mai multe particule care interacționează gravitațional. În prezent, pentru a depăși această dificultate, se utilizează rezolvarea numerică pe calculator, care conduce la rezultate aproximative.
Încercarea matematicianului Feigenbaum de a rezolva pe calculator o ecuație neliniară aproximată printr-o relațea de recurență a condus la un comportament, denumit “haos determinist”, în care predicția este dificilă. Rezultatele surprinzătoare obținute au permis introducerea în știință a teoriei haosului, concepție care abordează dinamica sistemelor descrise prin ecuații diferențiale neliniare.
Teoria haosului reprezintă o provocare pentu fizicieni, pentru că un sistem macroscopic cu un număr mic de grade de libertate poate avea un comportament haotic, fiind sensibil la condiții inițiale apropiate, deși ecuațiile de mișcare sunt deterministe.
Haosul determinist are altă semnificație decât noțiunea de haos molecular concepută la sfârșitul secolului al XIX-lea de către Ludwig Boltzmann.
O măsură a haosului molecular este entropia introdusă de Rudolf Clausius, care ia valori maxime în stările de echilibru ale unui sistem termodinamic, altfel spus, maximizarea entropiei în stările macroscopice de echilibru înseamnă minimizarea cunoștințelor despre comportamentul sistemului la nivel microscopic - în care numărul gradelor de libertate este foarte mare.
Un sistem termodinamic, aflat în apropierea stărilor de echilibru, poate evolua pe un ciclu limită relativ stabil, iar, dacă se află departe de stările de echilibru, este instabil, fiind sensibil la mici influențe exterioare. Tranzițiile de fază ale sistemelor termodinamice sunt exemple de trecere de la un regim de evoluție la altul prin variații mici ale condițiilor exterioare.
Formal, orice sistem fizic poate fi descris printr-un sistem de ecuații diferențiale, cu mențiunea că sistemele de ecuații liniare admit o rezolvare exactă, iar cele neliniare pot fi rezolvate doar prin metode aproximative. Altfel spus, sistemele dinamice liniare sunt deterministe, iar sistemele dinamice neliniare pot avea o comportare haotică, evoluția acestora fiind uneori impredictibilă.
Este meritul lui Poincaré de a fi inițiat teoria sistemelor dinamice, care are la bază următoarele noțiuni: spațiul fazelor, atractori, bazine de atracție, portret de fază, repulsori.
Spațiul fazelor este un spațiu multidimensional având ca dimensiuni coordonatele și derivatele acestora, în care atractorul reprezintă setul de puncte spre care tinde să evolueze sistemul, iar bazinul atractorului este definit prin mulțimea stărilor inițiale din care sistemul dinamic evoluează către zona atractoare.
Spre deosebire de sistemele dinamice liniare care evoluează spre atractori clasici (un punct, un cerc, o elipsă etc.), sistemele dinamice neliniare pot avea o evoluție impredictibilă.
În cazul sistemelor dinamice liniare, atractorul poate fi static sau periodic, după cum sistemul tinde către un punct limită, respectiv evoluează către un ciclu limită.
Un sistem poate avea mai mulți atractori, zonele dintre bazinele acestora fiind denumite zone separatoare.
Fiecărei stări inițiale din spațiul fazelor îi corespunde o singură traiectorie, iar mulțimea acestora formează portretul de fază al sistemului.
În anumite situații, există stări inițiale, numite repulsoare, din care sistemul părăsește spațiul fazelor. Sistemele dinamice neliniare pot evolua către atractori stranii, care conduc la traiectorii impredictibile în spațiul fazelor.
Abordarea haosului determinist se rezumă la identificarea configurației bazinelor și atractorilor spre care tinde sistemul.
O aplicație interesantă pentru prognoza seismelor este abordarea teoriei tectonicii plăcilor scoarței terestre, bazată pe identificarea amprentei fiecărei zone seismice din lume prin analiza permanentă în spațiul fazelor a semnalelor seismice. Academicianul Florin Munteanu, directorul Centrului pentru Studii Complexe, susține ideea constituirii unui spațiu abstract al fazelor și pentru zona seismică Vrancea din România.
Structuri și fenomene complexe, precum plăcile tectonice, țărmurile, valurile sau descărcările electrice , deși au un aspect neregulat, pot fi reprezentate sugestiv în geometria fractală.
Geometria fractală, concepută de matematicianul Benoid Mandelbrot și dezvoltată de Michel Barsley și John Elton, face trimitere la posibilitatea descrierii structurilor și fenomenelor cu proprietăți de autosimilaritate după un algoritm, orice imagine putând fi reprezentată cu ajutorul unor fractali.
Este dificil de prezentat o definiție riguroasă pentru noțiunea de fractal, dar semnificația acestuia poate fi dedusă din proprietățile structurale următoare:
- are o structură fină ale cărei detalii se regăsesc la toate scările;
- prezintă neregularitate care este dificil de exprimat în cadrul geometriei euclidiene;
-dimensiunea fractală este mai mare decât dimensiunea topologică.
În termeni matematici, fractalii pot fi generați iterativ printr-un algoritm aplicat unei funcții sau pot fi generați recursiv prin repetarea unor forme geometrice, așa cum se procedează cu fractalul van Koch sau fractalul Sierspinski.
Gradul de de neregularitate și de fragmentare a unei structuri fractale formată din N elemente este definit prin relația D = log N/log k , unde k =1/r este este factorul de micșorare. Pentru fractalul Koch, D = log 4/log 3, iar pentru fractalul Sierspinski, D = log 3/log 2.
Teoria complexității reprezintă o provocare pentru modelarea și simularea sistemelor complexe, care evoluează departe de starea de echilibru, la marginea haosului, într-o stare critică bazată pe istoria unor evenimente imprevizibile și neașteptate.
O cale de abordare a sistemelor complexe este teoria rețelelor care deplasează accentul pe modul în care relațiile dintre părțile componente generează comportamentul colectiv al sistemului și felul în care acesta se relaționează cu mediul exterior.
După D. Colander, spre deosebire de haosul determinist, care este rezultatul unui număr relativ mic de interacțiuni neliniare, comportamentul complex presupune un număr mare de relații dinamice având ca numitor comun istoria acestora.
Friedrich Hayek, laureat al premiului Nobel, face distincție între posibilitatea de a folosi modele pentru a prezice comportamentul sistemelor simple și modelarea fenomenelor complexe, care permite doar presupuneri de model.
Pe de altă parte, spre deosebire de teoria algoritmilor, care oferă soluții la o problemă în limitele unor resurse, teoria complexității arată ce lucruri nu pot fi făcute atunci când resursele sunt insuficiente.
În concluzie, prezentarea în acest capitol a unor repere ale evoluției cunoașterii și comunicării informațiilor, pune în evidență dialectica dintre determinism și probabilitate, obiectiv și subiectiv, armonie și dezordine, posibilitate și actualitate etc.
Pentru mai multe informații, cei interesați pot accesa link-urile următoare:
http://forum.portal.edu.ro/index.php?act=A...id=2712563
https://vasiletudor6.academia.edu/.

Bibliografie
1. Bodnariuc N., Biologie generală, Ed. Didactică și Pedagogică, București, 1979
2. Enescu Gh., Fundamentele logice ale gândirii, Ed. Științifică și Enciclopedică, București,
1980
3. Mihoc Gh., Micu N., Teoria probabilităților și statistică matematică, Ed. Didactică și
Pedagogică, București, 1980
4. Miloșescu M., Tehnologia informației și a comunicațiilor, Ed. Didactică și Pedagogică,
București, 2006
5. Rusu O., Dinică L., Trăistaru C., Gavrilă C., Fizică, Editura Corint, București, 2006
6. Tudor V., Alma Lux, Ed. Agora, Călărași, 2001
7. Tudor V., Teoria dipolilor vortex, Simpozionul Internațional "Universul Științelor", 2015
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 22 Mai 2019 05:49 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Am publicat pe site-ul https://vasiletudor6.academia.edu/ următoarele lucrări:
* Sinteze de religie
* Retrospectivă în știință
* Sinteze de istorie universală
* Orizontul cunoașterii Existenței
* Sinteze de fizică
* Dualitatea Existenței
* Structura elementară a materiei
* Proiect pentru dezvoltare durabilă
* Protecție la seisme
* Repere în educație
* Teoria dipolilor vortex
* Teoria unitară a Existenței
Sus
protelisav
Membru
Membru


Data inscrierii: 19 Aug 2011
Mesaje: 138



Localitate: Calarasi

MesajTrimis: 03 Iun 2019 05:54 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Sinteze de astronomie
În prezent s-a conturat un tablou complex asupra structurii și evoluției Universului, care se completează permanent cu noi descoperiri științifice.
Stelele sunt imense sfere gazoase incandescente, în interiorul cărora au loc reacții de fuziune nucleară. Nu totdeauna, stelele sunt formate dintr-un singur corp (stele simple), ci din mai multe corpuri (stele multiple). Pe bolta cerească se pot distinge roiuri stelare, deschise (cum sunt Pleiadele) sau globulare (ca roiul M13 din constelația Hercule).
Spațiul dintre ele nu este gol, ci ocupat cu materie interstelară formată din praf și gaze, care apare uneori sub forma unor pete luminoase difuze, numite nebuloase. Densitatea materiei interstelare este extrem de redusă, astfel încât stelele pot fi privite ca adevărate insule în imensitatea spațiului cosmic.
Galaxiile sunt îngrămădiri uriașe de stele care la rândul lor formează grupuri și roiuri de galaxii. Pe baza cercetărilor astronomice se apreciază că, în Universul accesibil mijloacelor de investigație actuale, numit Metagalaxie, există circa 101 de miliarde de galaxii.
Pentru mai multe informații, cei interesați de cunoașterea Universului pot accesa link-ul https://www.academia.edu/39283365/Sinteze_de_astronomie .
Sus
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect   Fizica

Download topic
Pagina 1 din 1
 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum
Nu puteti atasa fisiere in acest forum
Puteti descarca fisiere in acest forum
© 2015 astronomy.ro
Termeni si conditii generale      Termeni si conditii forum      Contact