-----------------------------------
Vict0r
27 Mai 2026 14:01

Cautator optic?
Buna ziua!
Caut o varianta pentru a reusi sa identific mai multe stele pe cerul din Bucuresti, si nu numai.
Sunt incepator cu un skywatcher heritage 150p Dobson, care vine cu red dot finder in dotare.
Probabil ca in conditii de cer negru ar fi deajuns, altfel mi s-a parut cam dificil de navigat pe cer.
Am observat in cele cateva incercari de a ma orienta pe cer, ca am destul de putine repere, mai ales cand luna este pe cer.
Ma va ajuta un optical finder 6x30 sa vad mai bine stelele, si sa indrept telescopul unde am nevoie?
Ma gandeam la varianta de la skywatcher cu prisma amici la 90gr. montata direct pe tubul de metal.
Astfel pot pastra si rdf-ul in locul lui original, sus pe inelul de plastic 
Ceva sfaturi? alte idei?


Multumesc!
Vict0r

Cer senin!

Mircea Pteancu
27 Mai 2026 17:08


Victor

Directia spre care merg gandurile tale este cea mai buna.
Concluzia mea despre cautatoare, dupa tatonari, experimentari, cracanari si contorsionari care l-ar face sa se inverzeasca de invidie pe un campion la yoga: solutia optima este ''dublul cautator''.
Dublul cautator este format din RDF 1X + un cautator optic. Si aici ai intuit bine, cel mai potrivit este un cautator RACI, cu ocularul la 90 grade dar cu prisma Amici, deci imagine dreapta.
RDF este imprecis, daca nimeresti la un camp al ocularului distanta de tinta, e bine.
Daaaaaar ... si ar trebui sa lungesc acest dar ... RDF -ul ( sau ma rog, genul acesta 1x) este singurul care iti arata unde tinteste axa optica a telescopului tau. Deci pentru precizie, nu corespunde. Dar el iti gaseste tara si orasul stelar pe care-l cauti pe cer.
Apoi, deoarece RDF te-a adus undeva foarte aproape de tinta, folosesti cautatorul RACI sa afli strada si casa stelara cautata.
Separat, ori RDF, ori RACI, sunt pur si simplu ... naspa. RDF este imprecis iar RACI habar nu ai unde tinteste. Impreuna insa sunt DINAMITA !