Index |
Index forum |
Autentificare |
Inregistrare
|
Cine este online |
Galerie imagini
|
Calendar evenim. |
Cautare detaliata |
Ghid forum |
Colaboratori
Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.
Statistici forum |
|
Numar total de mesaje in forum: 229903 |
|
Numar de utilizatori inregistrati: 2892 |
|
Cel mai nou utilizator inregistrat: Alexandru Don |
|
|
|
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 627 la data de Lun Oct 21, 2024 |
|
|
|
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat
|
|
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute |
|
Legenda |
|
Mesaje noi |
|
Nu sunt mesaje noi |
|
Forumul este inchis |
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
|
Autor |
Mesaj |
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 09 Feb 2017 21:59 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Apreciez distinct sistemul pentru mișcarea orară!
Țin minte un sistem asemănător la un receptor radio, văzut în urmă cu decenii, la care săniuța scalei avea o rotiță, pe care dacă îl apăsai mai tare atunci cobora axul și se cupla pe o cremalieră, iar de acolo începând se rostogolea pe ea.
|
|
Sus |
|
|
Mircea Pteancu Moderator
Data inscrierii: 12 Feb 2008 Mesaje: 9307
Motto: ''OBSERVO ERGO SUM'' Localitate: Arad
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 18:13 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Salutare tuturor!
Deoarece mi s-au solicitat niște detalii la o montură DIY făcută de mine, m-am gândit să expun aici cele cerute.
Montura în cauză am donat-o între timp. Mi-au rămas niște poze și însemnări.
Baza monturii au constituit-o doi arbori, cu lagăre cu tot, cumpărați de pe talcioc și folosiți cândva la antrenarea prin curea a pietrelor de polizor.
Cel scurt l-am folosit pentru axul orar, iar pe cel lung, pentru axul de declinație.
Nu am făcut nici un calcul de dimensionare în prealabil. I-am luat așa, intuitiv.
Am evitat pe cât posibil sudura. Asamblările sunt cele mai multe cu filet.
Am încercat mai multe variante de frâne la cele două axe. Prima a fost cu bandă metalică perforată tensionată cu șurub, ce freca pe fulie, respectiv pe șaibă metalică. Deoarece prezenta o elasticitate enervantă, manifestată printr-o oscilație a tubului în stare frânată, am abandonat-o.
Ca bază pentru toată construcția am folosit placă din lemn stratificat. Dată cu baiț, s-a dovedit rezistentă în orice condiții meteo.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
210.92 kb |
Vizualizat: |
de 5082 ori |
|
Descriere: |
|
Marime fisier: |
199.39 kb |
Vizualizat: |
de 5082 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 18:19 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Mi-au dispărut comentariile la poze în momentul trimiterii răspunsului, așadar le voi repeta mai jos.
IMG_0987
Axul orar, fixat pe placa de bază. Țeava ce ține rulmenții avea sudate niște suporturi din tablă groasă: una se vede, e verde. În acelea am dat găuri, filetate cu M5 și de ele am fixat colțarele de tablă, luate gata din comerț. Apoi, colțarele le-am fixat de placa de bază. Soluția s-a dovedit destul de rigidă. Pe periferia șaibei verzi, ce odată strângea piatra de polizor, freacă banda perforată. Fermitatea frânei putea fi reglată prin tensionarea benzii cu șurub. Tot pe șaiba verde s-au fixat alte colțare, care la rândul lor țin țeava axului de declinație.
IMG_0963
Axul de declinație și fixarea tubului. Pe fulia axului este fixat cu șuruburi „șina” ce susține tubul optic. Aceasta a fost decupată din țeavă de profil dreptunghiular. Pentru a se mula mai bine pe circumferința tubului optic, s-a spintecat longitudinal și s-a îndoit suplimentar. Încă nu sunt montate elemente de frânare.
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 18:52 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
O variantă de frână ce s-a dovedit funcțională, în ciuda simplității sale. O bucată de lemn de esență tare basculează în jurul unei perechi de șuruburi, și se presează de suprafața fuliei. Capătul din dreapta al pârghiei de lemn este împinsă de un resort (invizibil pe foto) în sus. Pentru deblocarea frânei se apasă în jos capătul părghiei. Suprafața de frecare pe fulie este acoperită cu o bucată de piele. Se mai vede discul de frână de bicicletă, componentă a frânei axului orar.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
469.5 kb |
Vizualizat: |
de 5064 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Mircea Pteancu Moderator
Data inscrierii: 12 Feb 2008 Mesaje: 9307
Motto: ''OBSERVO ERGO SUM'' Localitate: Arad
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 19:34 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Frâna, bazată pe un disc de frână de bicicletă, solidară cu axul orar, are și rolul unui cuplaj prin fricțiune.
Placa lungă albă se poate roti concentric cu axul orar, într-un interval de aproximativ 15 grade. Sub ea se rostogolește un resort ce o presează în sus, pe discul de frână, prin intermediul unei bile și a unei pastile acoperite cu piele.
Capătul de jos al plăcii albe este antrenată jos, printr-o mișcare rectilinie, de un mecanism șurub-piuliță. Astfel, rotirea uniformă a tijei filetate conduce la o rotire cvasiuniformă a plăcii, care, prin pastilă antrenează axul orar. Neliniaritatea mecanismului este tolerabilă pentru observații vizuale, pentru un interval de circa 1 oră.
Descriere: |
Antrenarea fina a axului orar. |
|
Marime fisier: |
448.11 kb |
Vizualizat: |
de 5050 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 19:36 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Mircea,
mulțumesc pentru apreciere.
Fără contragreutate, o estimez să fi avut vreo 5-6 kg.
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 19:54 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Prin rotirea tijei filetate M6, piulița lungă se deplasează rectiliniu pe ea. Piulița, prin intermediul bilei de rulment antrenează capătul plăcii albe, permițând totodată și o rotație relativă. Bila se cufundă în câte o gaură în placă, respectiv în piuliță, și a fost necesară pentru eliminarea jocului. Butonul alb se învârte cu mâna pentru a păstra obiectul în câmpul vizual. Când ajunge la capăt piulița, după circa o oră, trebuie readusă în capătul celălalt al cursei. Frâna se slăbește prin apăsarea plăcii albe în jos, contrar acțiunii resortului cilindric. În stânga se vede contragreutatea.
Descriere: |
|
Marime fisier: |
471.21 kb |
Vizualizat: |
de 5041 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
V. Istvan Membru
Data inscrierii: 11 Ian 2015 Mesaje: 286
Localitate: Targu Mures
|
Trimis: 08 Iul 2018 20:09 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ulterior, butonul de urmărire orară l-am dublat, pe celălalt capăt al tijei, cu o antrenare mecanică. Un mic motoreductor, recuperat dintr-un pistol de înșurubat, antrenează prin curea tija filetată. Motorul n-am reușit să îl comand cu o turație atât de redusă încât să rezulte o rotire a axului orar de 15 grade/oră, de aceea merge sacadat, cu o medie potrivită încât să poată urmări obiectul din ocular.
Descriere: |
Antrenarea motorizata a tijei filetate |
|
Marime fisier: |
460.91 kb |
Vizualizat: |
de 5035 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Erwin Moderator
Data inscrierii: 02 Aug 2008 Mesaje: 9589
Motto: panta rhei Localitate: Bucuresti
|
Trimis: 08 Iul 2018 21:27 Download mesaj |
Titlul subiectului: |
|
|
|
Ingenios, felicitări! Desigur având această experiență ai realizat ce probleme structurale și ce vibrații are o astfel de construcție. Presupun că nu te vei opri aici și vei construi alta mai performantă! Un motor de cc poate fi controlat și în impulsuri (PWM) pentru a i se reduce turația dar se păstrează cuplul destul de ridicat. Sigur, ai nevoie de o reducție mai mare sau să-l înlocuiești cu un motor pas cu pas și electronica aferentă. Avantajul ar fi precizia mult mai bună și reducerea jocurilor mecanice în angrenaje sau elasticitatea curelei (folosești una dințată).
_________________ bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob |
|
Sus |
|
|
Mircea Pteancu Moderator
Data inscrierii: 12 Feb 2008 Mesaje: 9307
Motto: ''OBSERVO ERGO SUM'' Localitate: Arad
|
|
Sus |
|
|
|
|
|
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum Nu puteti vota in chestionarele din acest forum Nu puteti atasa fisiere in acest forum Puteti descarca fisiere in acest forum
|
|