Index
Index forum Index forum
Autentificare Autentificare
Inregistrare Inregistrare
Cine este online Cine este online
Galerie imagini Galerie imagini
Calendar evenim. Calendar evenim.
Cautare detaliata Cautare detaliata
Ghid forum Ghid forum
Album astrofoto
PropellerLRBGfwffkleinro.jpg
Imagine aleatoare
Blog
Inregistreaza-te pe forumul astronomy.ro
Colaboratori

Te intereseaza un domeniu al astronomiei si ai vrea sa scrii pentru siteul nostru? Alatura-te echipei noastre.

Meteo
Vremea in Bucuresti
Statistici forum
Numar total de mesaje in forum: 224027
Numar de utilizatori inregistrati: 2823
Cel mai nou utilizator inregistrat: IOAN MARINESCU
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 502 la data de Joi Mar 28, 2024
Actualmente sunt 0 utilizatori pe chat   
Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi de peste 5 minute
Legenda
Mesaje noi Mesaje noi
Nu sunt mesaje noi Nu sunt mesaje noi
Forumul este inchis Forumul este inchis

lansare booster Phoenix-1/zbor experimental mare altitudine


Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect  

Aeronautica / Misiuni spatiale

Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Autor Mesaj
florin1982
Membru
Membru


Data inscrierii: 14 Apr 2006
Mesaje: 300




MesajTrimis: 10 Iun 2008 12:54 Download mesaj
Titlul subiectului: lansare booster Phoenix-1/zbor experimental mare altitudine
Raspunde cu citat (quote)

Salutari!

A trecut aprox. 1 an de la ultimile stiri...
1.) spre sfarsit de noiembrie sper sa avem gata modelul de racheta 1 treapta Phoenix-1. Masa estimata 12 kg, altitudinea maxima 5000 de metri, viteza maxima 2.2 Mach. Boosterul va fi propulsat de un motor racheta dual compozit/dubla baza. Practic, este o reeditare a incercarii de la Capu Midia dar de aceasta data am schimbat combustibilul si "geometria motorului". Vom reveni cu teste, rezultate inainte si dupa zbor. Scopul: realizarea in-house unei tehnologii mature pentru boosterele cu combustibil solid pentru sondarea atmosferei inalte si treptele inferioare a unor lansatori orbitali de mici dimensiuni.

2.) Zbor experimental (sfarsit septembrie-inceput octombrie 2008) al unui corp portant (lifting body) de pe un balon de mare altitudine al Agentiei Spatiala Europene- ESA. Corpul portant are 1.7 metri lungime, masa <5 kg si va fi pilotat prin radio de la o altitudine de 35 km. Scopul: demonstrarea capabilitatii recuperarii experimentelor mici/mijlocii in mod controlat de pe baloane de mare altitudine (pana in prezent experimentele se recupereaza cu ajutorul unei parasute iar aterizarea se realizeaza cu o dispersie zonala mare).
In acelasi timp pe acest corp portant vor fi testate o serie de sisteme utile UAV-urilor (pilot automat, detectie atitudine, telemetrie etc.).
Proiectul este realizat sub egida Agentiei Spatiale Romane fiind "sponsorizat" cu zborul pe balonul de mare altitudine de Agentia Spatiala Europeana. Detalii pe website-ul: http://www.esa.int/esaED/SEMVN973R8F_index_0.html

Cu stima,
Florin
Sus
florin.mingireanu
Membru
Membru


Data inscrierii: 20 Feb 2012
Mesaje: 52



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 26 Ian 2016 20:04 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Revin cu noutati.
Atasat captura din cadrul testarii unui motor racheta cu combustibil solid- conceptie, realizare si testare romaneasca. Captura reprezinta partea finala a functionarii motorului.

Am dezvoltat acest motor drept motor experimental cu scopul dezvoltarii unui vehicul de cost redus pentru zboruri suborbitale.

Motorul este reutilizabil.

cantitate combustibil ~23 kg
tractiune 880 kgf
timp ardere: 9.4 secunde



pic1.JPG
 Descriere:
 Marime fisier:  108.47 kb
 Vizualizat:  de 4340 ori

pic1.JPG




Ultima modificare efectuata de catre florin.mingireanu la 26 Ian 2016 20:29, modificat de 1 data in total
Sus
florin.mingireanu
Membru
Membru


Data inscrierii: 20 Feb 2012
Mesaje: 52



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 26 Ian 2016 20:24 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Zboruri la mare altitudine realizate cu ajutorul unui UAV de conceptie speciala in Iunie 2015- practic UAV cu capabilitate de zbor stratosferic; acest UAV este urcat la 25-35 km altitudine cu ajutorul unui balon meteorologic. Desprinderea de balon este comandata de la sol (UAV-ul poate fi insa "programat" sa se detaseze singur fara comanda radio de la sol).
In timpul zborului UAV-ului este supus unor temperaturi de pana la minus 65 grade Celsius iar la 27-30 km altitudine evolueaza in conditii atmosferice similare cu cele de pe planeta Marte (din punct de vedere al presiunii atmosferice).
Au fost executate 3 zboruri de test intr-o tara nordica Smile cel de-al treilea zbor a fost realizat de la 27 km altitudine UAV-ul revenind la punctul de decolare al balonului si mentinand un traseu corect de zbor de la desprindere si pana la aterizare.
Acest sistem deschide poarta oportunitatilor de recuperare controlata a echipamentelor utilizate in zborurile de mare altitudine. Cu alte cuvinte, utilizatorul nu trebuie sa mai urmareasca pachetul cu echipamente care revine cu parasuta la sol; pachetul cu echipamente instalat pe UAV revine automat la punctul de lansare al balonului- operatorul nemiscandu-se nici un metru Smile
UAV-ul a revenit la punctul de lansare al balonului in mod automat fara utilizarea unui sistem de propulsie (UAV-ul nu are propulsie; planeaza utilizand panta cea mai buna de planare). Am reusit sa intram in regim de planare practic imediat dupa decuplarea la 27 km altitudine de balon- la 25.7 km altitudine UAV-ul deja plana si era controlabil.

De asemenea, sistemul deschide posibilitatea realizarii zborurilor de sondare atmosferica in zone greu accesibile (ex.: Antarctica, zone muntoase, insule din mijlocul oceanului); in aceste zone recuperarea standard cu parasuta la voia vantului ar pune multe probleme devenind chiar imposibila in anumite situatii.

Pentru pregatirea acestor zboruri s-a lucrat o perioada de 2 ani de zile; zborurile de anul acesta fiind precedate de alte 4 zboruri de mare altitudine realizate in 2014- in cadrul acelor zboruri am testat diferite componente ale UAV-ului precum si proceduri specifice de zbor.

Mentionez ca produsul este proiectat si construit integral in Romania- inclusiv sistemul de dirijare automata.
Dupa cunostinta mea acest produs reprezinta capabilitati unice in Romania si nu numai- o serie de firme comerciale de pe mapamond incearca sa dezvolte produse similare cu rezultate mai mult sau mai putin bune. Nu cunosc dezvoltari cu caracteristici similare (capabilitate de zbor dirijat autonom stratosferic) in Romania si sper ca aceste zboruri sa nu ramana doar la stadiul de zboruri de demonstrare a capabilitatilor tehnice ale produsului.

Interesant de mentionat ca de la 27 km altitudine UAV-ul poate parcurge aprox 500-700 km functie de directia de zbor si de conditiile atmosferice. In ziua lansarii, extrapoland panta de planare UAV-ul ar fi putut sa strabata aproximativ 680 km in linie dreapta.
Acest tip de UAV va evolua tot timpul impotriva vantului daca obiectivul misiunii este sa aduca acasa echipamentele stiintifice de la mare altitudine (asta deoarece tot timpul balonul va fi purtat de vant pana la desprinderea UAV-ului).

Florin

P.S.: personal am lucrat pe acest proiect (ON and OFF cum s-ar zice) din 2007-2008 cand am avut ocazia sa lansez un model de corp portant de la mare altitudine de pe unul dintre baloanele lansate de la ESRANGE.

P.S.2: intreaga expeditie a reprezentat un efort fenomenal echipa fiind formata din Florin Mingireanu (proiectare aerodinamica, autopilot precum si pilot uman pentru zborurile test la joasa altitudine din Romania), Aurel Chirila (inginer sistem - constructie si testare) si Ionel Fertu (inginer sistem-constructie si testare).
Consultanta si servicii CNC oferite de dl Grig (nu dau numele complet- cei care sunt in domeniu il cunosc)- un specialist desavarsit!



high_altitude_trajectory.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  266.88 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

high_altitude_trajectory.jpg



poza1.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  55.71 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

poza1.jpg



poza2.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  77.52 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

poza2.jpg



poza3.jpg
 Descriere:
urmarirea pe portiunea de decolare.
 Marime fisier:  125.89 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

poza3.jpg



impachetare.jpg
 Descriere:
container expeditie.
 Marime fisier:  101.01 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

impachetare.jpg



succes.jpg
 Descriere:
 Marime fisier:  405.89 kb
 Vizualizat:  de 4324 ori

succes.jpg




Ultima modificare efectuata de catre florin.mingireanu la 27 Ian 2016 17:53, modificat de 1 data in total
Sus
Mitu Catalin
Membru
Membru


Data inscrierii: 01 Aug 2006
Mesaje: 828



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 27 Ian 2016 15:45 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Ce surpriza ! Ma bucur ca ai reusit sa duci la capat proiectul asta . Daca iti aduci aminte am discutat de mult prin 2009 pe o versiune bazata pe sisteme folosite in FPV . Mult succes in continuare , pacat ca la noi nu se pot face zboruri de-astea .
_________________
200mm F/6, 130mm F/5, HEQ5 pro , NEQ5 , ATIK 320E , 450D, 15x70
Sus
florin.mingireanu
Membru
Membru


Data inscrierii: 20 Feb 2012
Mesaje: 52



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 27 Ian 2016 17:44 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Salut,

Nu am avut sistem FPV pe UAV. A existat insa telemetrie cu datele de zbor precum si inregistrare la bord cu datele respective de zbor.
De asemenea, pozitia si altitudinea au fost raportate dual- si pe telemetrie (impreuna cu restul datelor de zbor) si pe o legatura radio separata.
Asa cum am mentionat anterior fiecare componenta a fost testata separata ca si functionalitate in cadrul unor zboruri de mare altitudine realizate in 2014.
De la sol se puteau (si s-au transmis in vederea testarii sistemelor) diferite comenzi. Am fost placut surprinsi de performantele sistemului atat din punct de vedere aerodinamic cat si din punct de vedere al "fiabilitatii" in conditii extreme.
Lucrurile au durat in special datorita lipsei finantarilor pentru proiect. Si poate a fost mai bine asa deoarece am avut mai mult timp de teste Smile

Sper sa putem dezvolta sistemul. Din pacate domeniul este acaparat de multi care "se afla in treaba" fara a avea reala experienta; dar au experienta la scris proiecte si castigat bani buni de ars pe prostii.
Altfel cum ne-am explica ca firme care pana alaltaieri faceau webdesign devin brusc "dezvoltatori" de solutii UAV; personal mi-e greata cand vad astfel de exemple luate impreuna cu "merge si asa".

Florin

P.S.: fara a fi considerata o rautate insa avem parte de un sistem stramb. Echipa cu care am facut acest sistem si am realizat aceste zboruri nu va avea loc niciodata la masa comisiilor, conferintelor si comitetelor pe UAV-uri. Acolo principala conditie este sa "te bagi in seama", sa ai tupeu, experienta cat mai apropiata de zero (deoarece asa poti avea un tupeu nemarginit) si sa le prinzi din zbor (chiar daca de multe ori pe alaturi).
Pentru a nu fi acuzat de subiectivism ma exclud; in acest context nu-mi explic cum se iau multe decizii sau se castiga "proiecte" pe UAV-uri fara sa fie bagati in seama oamenii din echipa cu care am lucrat; este singura echipa din Romania (si o pot zice cu dovezi) care are experienta de zbor autonom stratosferic si nu numai. Zic eu c-ar avea ceva competente tehnice care se pot dovedi utile in treburile cu UAV-uri... Cu toate acestea altii sunt "specialistii" romani in UAV-uri si altii participa la mesele rotunde, patrate sau trapezoidale unde se iau decizii la fel de strambe ca si masa.
Daca faci nu esti bagat in seama. Daca te afli in treaba atunci esti bagat in seama Smile
Sus
Mitu Catalin
Membru
Membru


Data inscrierii: 01 Aug 2006
Mesaje: 828



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 27 Ian 2016 20:14 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Am ramas si eu placut surprins ca aripa a capatat control atat de rapid - intr-adevar solutia a fost excelent aleasa dpdv aerodinamic . O intrebare insa - ati reusit sa aveti imagini captate de sus ? Chiar statice ?
Cat despre birocratie si statul roman -> moartea pasiunii , de-aia eu nici nu mai zbor (decat prin curte /casa ca sa nu uit comenzile Embarassed ) .

Tot respectul pt realizarea voastra dar repet imaginile de sus sunt cele mai importante daca va doriti vizibilitate in presa si o sansa la fonduri .

_________________
200mm F/6, 130mm F/5, HEQ5 pro , NEQ5 , ATIK 320E , 450D, 15x70
Sus
Erwin
Moderator
Moderator


Data inscrierii: 02 Aug 2008
Mesaje: 9469

Motto: panta rhei

Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 27 Ian 2016 21:19 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Felicitări pentru reușită și succes pe mai departe!

Poate puțină reclamă în zona media serioasă ar ajuta? "Știință și Tehnică?" Digi are o emisiune, "minutul de știință" sau ceva de genul ăsta.

_________________
bino: 8x22, 7x42, 10x50, 10x80, spotting: 10x46, 20x60
Telescoape RFT70 F/4, 80/900, RFT 110 F/5.5, Meade 90 F/10, ED80 F/6
MTO-11CA 100/1000, Cass Clasic 8"F/15, dobson newt.158/1240 DH, 4"F/4.6
piston AZ mount (R), Vixen GP, minidob
Sus
florin.mingireanu
Membru
Membru


Data inscrierii: 20 Feb 2012
Mesaje: 52



Localitate: Bucuresti

MesajTrimis: 29 Ian 2016 10:11 Download mesaj
Titlul subiectului:
Raspunde cu citat (quote)

Buna ziua,

Imagini nu au fost captate de la bord deoarece ar fi implicat o problema legala suplimentara... a fost suficienta problema zborului la mare altitudine a unui UAV.

Am avut doua UAV-uri pregatite de zbor la mare altitudine. Doar cel cu masa sub 4 kg (sarcina utila 750 grame- ocupata de o radiosonda si echipamente de masurare atmosferice) a fost admis la zbor. Cel de-al doilea UAV care poate transporta o sarcina utila de 3.7 kg nu a fost admis la zbor fara transponder- din pacate am aflat de aceasta limitare de abia cand eram in tara nordica. Pe viitor vom incerca sa rezolvam problema transponderului.
Ambele UAV-uri au fost testate la joasa altitudine si am certitudinea ca si cel cu sarcina utila mai mare poate evolua in siguranta la mare altitudine.

Toate zborurile au avut telemetrie transmisa la sol in timp real si inregistrata la bord. Este interesant de vizualizat telemetria deoarece ilustreaza atitudinea UAV-ului, pozitia, altitudinea, viteza fata de sol, viteza fata de aer etc.
Telemetria poate fi play in timp real si astfel se reproduce intreaga misiune inclusiv "ce face" UAV-ul sus.

Florin

P.S.: de la sol s-a filmat decolarea, aterizarea... s-au efectuat multe poze atat la decolare cat si la aterizare.

Mitu Catalin a scris:
Am ramas si eu placut surprins ca aripa a capatat control atat de rapid - intr-adevar solutia a fost excelent aleasa dpdv aerodinamic . O intrebare insa - ati reusit sa aveti imagini captate de sus ? Chiar statice ?
Cat despre birocratie si statul roman -> moartea pasiunii , de-aia eu nici nu mai zbor (decat prin curte /casa ca sa nu uit comenzile Embarassed ) .

Tot respectul pt realizarea voastra dar repet imaginile de sus sunt cele mai importante daca va doriti vizibilitate in presa si o sansa la fonduri .
Sus
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Creaza un subiect nou   Raspunde la subiect   Aeronautica / Misiuni spatiale

Download topic
Pagina 1 din 1
 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum
Nu puteti atasa fisiere in acest forum
Puteti descarca fisiere in acest forum
© 2015 astronomy.ro
Termeni si conditii generale      Termeni si conditii forum      Contact