----------------------------------- sabin fota 15 Feb 2011 08:43 ----------------------------------- Da, e bine asa cum ai facut. Flat-ul este de fapt un cadru ajutator sa zic asa, cu ajutorul lui putem corecta eroriile opticii, indiferent ca este vorba de vigneta sau de praf pe suprafata senzorului, filtrului sau al opticii. Chiar daca pare simplu de obtinut, pentru obtinerea unui flat de calitate conditia care trebuie respectata este cea de intensitate constanta (hai sa zicem ca o putem denumi si luminozitate) a imaginii. Daca folositi un flat box sau o suprafata uniform iluminata atunci determinarea expunerii optime este relativ simpla (deoarece conditiile raman in general constante) nu acelasi lucru se poate spune cand pentru obtinerea flaturilor folosim cerul in sine. In cazul cerului avem doua momente cand flaturile se pot obtine si anume in zori si in amurg (daca camera este mai putin sensibila :-) atunci se poate testa si obtinerea de flaturi si in decursul zilei) si pe de alta parte trebuie avut in vedere ca Soarele sa se afle la circa 90° fata de axa opticii (eliminam complet astfel reflexii sau lumina parazitara pe langa focusor de exemplu). Pe de alta parte pentru amurg respectiv zori Soarele in mod optim trebuie sa se gaseasca la circa 7-8° sub orizont astfel aveti suficient timp pentru a obtine cel putin 10 flaturi considerand un timp mediu de download de 20-25 de secunde. Pe de alta parte durata unui flat nu poate sa fie prea mare deoarece astfel veti fi nevoiti sa faceti flat-darks deci dark-uri pentru flat-uri iar aici se complica treaba deoarece expunerea din flat va fi sigur cu virgula de genul 14,656 secunde iar pe de alta parte se introduce (parerea mea) zgomot suplimentar in imagine ceea ce duce la flat-uri cu randament redus. ATENTIE! Flat-ul are intensitate constanta insa durata de expunere variabila de exemplu pentru 22.000 ADU (cam atat folosesc eu) primul flat are circa 30 de secunde ultimul circa 10-15 minute mai tarziu se invarte in jurul valorii de 2 secunde, deci fereastra de achizitie pentru flaturi este destul de stransa. Pe de alta parte cu cat campul vizual al camerei este mai mare cu atat va fi mai dificil de obtinut un sky-flat deoarece se introduce prin flat un sky-gradient care se poate scoate insa presupune de exemplu 3 cadre pe o parte a meridianului si 3 cadre pe cealalta parte apoi medierea celor 6 cadre. Daca exista interes putem continua discutia insa sper ca nu v-am speriat prea tare cu aceasta tema. Discutia este foarte interesanta si foarte utila dar cred ca ar trebui tinuta pe un alt topic De exemplu, pentru M42 am tras urmatoarele cadre -light frames 13 x 210 ", 10x30 " si 3x120 " din care le-am scos pe cele de 120 " si unul ratat de 30" -dark frames 13x210" , 10x30" si 3X120" -bias frames 20X 1/8000 " -flat frames 13x Av cu filtru si 13x Av fara filtru ca sa fiu sigur ca nu gresesc (daca stiam k imi trebuie doar cele cu filtru nu mai pierdeam timpul cu cele fara filtru) si le-am luat cam asa: in mijlocul campului, am fus o punga alba (nu trensparenta) pe obiectivul lunetei si am indreptat-o spre farurile masinii, am defocalizat pana am obtinut un camp luminos uniform si pe functia Av am tras cadrele -dark flat frames in aceeasi pozitie ca si mai sus doar k am pus capacul pe obiectivul lunetei si am tras acelasi numar de cadre Asta as vrea sa citesc aici, exemple concrete din practica ca sa avem ce invata :wink: Numai bine!