----------------------------------- iulian90 08 Apr 2019 19:50 ----------------------------------- Am mai progresat cu platforma ecuatorial, am mai perfectionat-o modificandu-i pivotul din partea care vine orientata spre sud si dubland numarul de rulmenti in partea unde vine sectorul de cerc. Pivotul l-am realizat din piese din lemn, mai rigide decat acele vincluri metalice, care cam flambau cand apasam cu mana pe placa mobila , ca sa vad cum se comporta la sarcini grele, precum telescopul cu partea mobila a monturii Dobson. Acum ,cu pivotul realizat din lemn, fixat foarte bine cu un surub M6 cu piulita si doua holtsuruburi, nu mai flambeaza deloc cand apas cu mana placa mobila. In plus , am realizat contactul dintre placa mobila si cea fixa la nivelul pivotului, nu doar cu un surub M6 si piulite ,ca prima oara, ci cu un surub M12 gros ce intra intr-un rulment mai mare decat cei pe care sta sectorul de cerc, avand diametrul exterior de 28mm si cel interior de aproximativ 12mm, caci surubul intra aproape fara joc in rulment. Intre timp am mai descoperit o problema la platforma; este vorba de faptul ca am pozitionat gresit pivotul prima oara, pana sa-l modific. Il pusesem prea in spate si axa de rotatie a pivotului nu mai coincidea cu axa de rotatie a sectorului de cerc si acesta nu mai avea contact cu o parte din rulmenti , cand miscam platforma in pozitiile extreme, la capat de cursa, iar cand am pus in pol platforma, cand i-am facut proba, am orientat telescopul spre steaua Polaris si cand am miscat de platforma cu mana, cand eram aproape de a alinia perfect platforma cu axa orara am constatat ca steaua in loc sa se miste pe un cerc cu raza mica, se misca dupa o traiectorie in forma de "S" , sau de "8" ,din ce-am observat. Acum am cautat sa pozitionez pivotul in asa fel incat axa sa de roatatie sa coincida cu axa de rotatie a sectorului platformei si l-am montat mai in fata, pentru ca inainte era pozitionat prea in spate. Am mai scurtat si placile triunghiulare ale platformei, daca tot am montat pivotul mai in fata si arata mai robusta, mai frumoasa. Am renuntat si la sistemul de antrenare cu bara filetata si piulita conducatoare, ramane sa vad cum fac sa cuplez direct axul motorului sub muchia sectorului. Ca motor , ma gandeam sa folosesc un Nema 17, care ,din ce-am inteles, are 200 de pasi pe revolutie, deci mai mult decat motoarele pas cu pas de 5v pe care le am eu si care au numai 64 pasi pe revolutie. In plus de asta un motor Nema 17 mi se pare ca este mai precis si mai puternic decat motorasele de 5v pe care le am eu.