----------------------------------- iulian90 23 Oct 2018 21:02 ----------------------------------- Azi am mai facut mici modificari la montura noua a telescopului de 114mm. In primul rand pe partea de miscare pe azimut, am pus trei triunghiuri mici din teflon in locul celor trei pucuri, pentru a reduce frecarea si tendinta de gripare. A mers modificarea, acum montura se misca lin pe azimut, fara frecare prea mare si fara gripaj. :) Pucurile pe care le aveam montate pana azi erau prea mari si doua dintre ele prezentau o suprafata cam rugoasa, nu prea neteda, ceea ce contribuia la marirea frecarii dintre pucuri si discul de pick-up, numai unul dintre cele trei pucuri avea suprafata neteda, din el am taiat cele trei triunghiuri pe care le-am montat in locul pucurilor, pe placa cu picioarele monturii. Am umblat si pe partea de miscare pe altitudine a monturii, caci aici problema era inversa; tubul optic se misca prea usor, aluneca prea usor si cum schimbam ocularul cu unul mai greu sau mai usor, tubul incepea sa se miste cand in jos , cand in sus si trebuia sa mut si magnetul de contrabalansare mai in fata sau mai in spatele tubului optic. Am scos doua din cele 4 bucati de teflon de pe furca monturii, pe cele din spate, ca urechile de pe tubul optic sa vina in contact partial si cu marginea din lemn a furcii monturii, astfel marind putin frecarea pentru a preintampina alunecarea prea lesne a tubului optic, adica exact invers fata de ce trebuia pe azimut. Si aici modificarea a mers de minune, montura se comporta foarte bine, atat pe altitudine cat si pe azimut, nici nu mai trebuie reglaje fine, am facut testul in seara asta la grosismente mai mari, la planeta Marte si stele si montura se misca lin si fara probleme pe ambele planuri de miscare. Acum am inteles eu cum functioneaza si cum trebuie construita o montura tip Dobson. :) Am mai montat si o bara din lemn cu rol dublu ; limitator de cursa a tubului optic pe altitudine, intre 0 si 90 grade, si pentru rigidizare suplimentara a monturii, in vederea reducerii vibratiilor.