----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 14:31 [ATM] motorizare focuser C8 ----------------------------------- Datorita backlashului cam mare din montura (e dat la reglat... ) m-am hotarat ca trebuie sa fac o motorizare la focuserul de la la tubul C8... cand treceam de 100x marire deja era cam suparator de focalizat (se misca imaginea suparator de mult). Asa ca, mai jos vedeti niste poze cu ce am conceput (momentan in CAD, maine merg la atelier sa caut niste resturi de tabla pe care sa le indoi frumos). Ideea a fost sa pot face piesele necesare cat mai simplu, deci designul final sunt 2 platbande de aluminiu de 4mm grosime, gaurite si indoite. plus cateva gauri filetate. Totul poate fi facut fara CNC & shit. Poze: ----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 14:39 ----------------------------------- Si acum, piese folosite: - motorul pas cu pas este acesta: https://www.robofun.ro/mecanice/motoare/stepper/stepper_nema_11_28x32 - roata ptr curea sincrona pe motor: http://ro.maedler.de/Article/16052500 - roata ptr curea sincrona pe focuser: http://ro.maedler.de/Article/16054000 - curea sincrona: http://ro.maedler.de/Article/16060200 Motorul il am, rotile si cureaua ajung pana la sfarsitul saptamanii. Electronica.... aici ma emotionez. Am astea: - driver motor stepper: https://www.robofun.ro/mecanice/driver/driver_stepper/big-easy-driver - encoder digital cu 18 pasi pe rotatie si "buton" http://ro.farnell.com/alps/ec11e183440c/encoder-vertical-11mm-0det-18ppr/dp/2064989 - roata de montat pe encoder: http://ro.farnell.com/mentor/539-613/knob-aluminium-setscrew/dp/1282575 Trebuie sa ajunga zilele astea un Arduino Mini/Micro/Nano ? nu stiu exact, ala mi-l aduce un coleg cu tot cu programul scris in el. Programul stie sa trimita impulsuri/pasi catre motor la "sincron" cu ce trimite encoderul digital. De asemenea, cand apas axul encoderului (apas "butonul"), programul va trimite de 3x mai multi pasi decat ce primeste de la encoder...deci un fel de "dual speed" facut din soft. ----------------------------------- katran 13 Sep 2016 16:59 ----------------------------------- Stai nitel ...ori e encoder , ori e generator de pulsuri ? Encoderul stie unde se afla si daca stepperul pierde sau castiga pasi , encoderul il corecteaza prin drive ( bucla inchisa ) . Asta inseamna evident ca drive-ul trebuie sa stie sa interpreteze datele trimise de encoder ... Arduino face chestia asta ? Daca e generator de pulsuri , e in regula ... ala asta stie , sa trimita niste trenuri de impulsuri catre drive , iar asta misca motorul in consecinta ... cam ce ai explicat tu acolo . De ce te intreb ? Ma intereseaza si pe mine electronica de control pentru un motor stepper , unde nu trebuie sa folosesc un computer ... Ai mare grija cum dai gaurile de la placa aia care tine motorul ... este adevarat ca nu este neaparat nevoie de " cnc & shit " , dar e mult mai dificil sa produci corect chestia manual ... Cum ai calculat rotile dintate / lungimea curelei / distanta intre centre ?Au pe site calculator ? Cum integrezi raportul de demultiplicare 1,6 / 1 in drive-ul de stepper ? Am vazut ca functioneaza default la microstep 1/16 ... Sau stie softul setarile si nu e nevoie de alte configurari ? cheers. ----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 17:13 ----------------------------------- Incerc sa raspund Deci da ... unii ii zic encoder, altii generator de impulsuri. Ideea, dupa cum ai inteles, este ca eu rotesc butonul, ala transmite cati pasi am rotit + sensul de rotatie (de fapt sensul il depisteaza din soft) si transmite un numar proportional de pasi catre driverul motorului... care se roteste aproape simultan si proportional cu generatorul de impulsuri. Senzatia e ca si cand rotesti focuserul. Daca apas butonul de la generatorul de impulsuri, softul va trimite x3 numarul de pasi. Cand apas din nou revine la x1 pasi. Teoretic poti trimite impulsurile de la generator direct in drive-ul motorului, dar ala nu va sti sensul de rotatie..... greu de explicat in scris, dar nu merge chiar direct. Arduino asta face, determina sensul, inmulteste impulsurile de la generator cu cat e nevoie ca sa iasa numarul necesar de pasi, si mai detecteaza daca ai apasat butonul. Am sa pun schema si codul pe aici ca sa fie mai clar. Rotile si cureaua. in fctz de diametrul axelor (motor si focuser) am ales cele mai mici roti care le puteam monta. Raportul de reductie nu e ales.... asa a rezultat, am fost doar atent sa fie reductie nu amplificare. Am luat modelele 3D de pe site, asamblat modelul, am generat "cureaua" dintre ele si am masurat lungimea curelei. Am ajustat distanta intre roti astfel incat lungimea curelei sa fie foarte apropiata de ce dimensiuni au aia pe site. Pe scurt asta a fost toata proiectarea. ----------------------------------- valy 13 Sep 2016 18:38 ----------------------------------- Ansamblul cum e fixat de telescop? Controlul e facut atat din PC cat si din "encoder"? Teoretic poti trimite impulsurile de la generator direct in drive-ul motorului, dar ala nu va sti sensul de rotatie..Sensul il controlezi dand semnal pe pinul de Dir, cel putin asa stiu ca merg driverele respective. ----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 18:55 ----------------------------------- In pozele CAD e o piesa portocalie / galbuie .... aia e piesa portocalie ce se vede in poza cu tubul optic, inelul din jurul rotii de focus. Deci tot ansamblul vine prins cu aceleasi 3 suruburi. Encoderul/ generatorul trimite 2 trenuri de impulsuri defazate. In functie de care tren de impulsuri soseste primul (A sau B) la Arduino, acesta stabileste sensul de rotatie. Si trimite Dir la driver. Controlul e independent de computer. ----------------------------------- rabeir 13 Sep 2016 20:47 ----------------------------------- Salut Felicitari pentru initiativa si succes la construit! As fi si eu interesat de fulii si curele, la ce mi-am facut eu pina acum am cam improvizat negasind fulie suficient de mare pentru a fi montata pe axul focuserului si nu pot zice ca-s 100% multumit desi ultima implementare nu mai are probleme cu alunecari deloc. Cureaua este cusuta negasind bucla de dimensiunea potrivita, iar fulia mare am improvizat lipind curea pe roata focuserului. Desigur fiind pe curbura inversa cu zimtii in sus, nu mai intercaleaza corect cureaua pe ea desi sunt din aceeasi mama :) Din cate am vazut pe linkurile date de tine este un soi de catalog, nu vad sa aibe si shop. Cum le-ai comandat? pot si eu sau e o relatie speciala de vre-un soi? ----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 21:03 ----------------------------------- Mergi pe pagina maedler.ro vezi pe acolo ce ai nevoie, iti notezi codurile. Trimiti mail la adresa info@maedler.ro unde ii intrebi cat costa produsele cu codurile dorite precum si transportul..... iti trimit ei inapoi o oferta de pret. Daca iti convine le raspunzi, iti trimit ei o proforma, tu transferi banii in contul din proforma (cont de la Banca Transilvania). Ei livreaza piesele dupa ce le intra banii in cont. Ca idee, cele 2 roti si cureaua de mai sus au costat 21.12eur din care 10.30eur a fost transportul in 5-8zile lucratoare. Sau mai poti suna la 0751.426.914 ptr a vb direct cu omuletii . Ajuta daca stii maghiara ;-) dar se descurca bine si in romana. Roata mare de la focuser nu se potriveste, are gaura ptr arbore de 8mm, iar la focuser am 10mm, deci va trebui sa fac o gaura de 10mm prin ea... la masina de gaurit cu coloana ar trebui sa fie suficient de precis. ----------------------------------- StarChild 13 Sep 2016 21:21 ----------------------------------- Legat de curele, omuletii de la maedler iti pot taia & lipi curele sincrone de lungimea dorita (cu numarul de dinti dorit), pot sa-ti faca inclusiv roti ptr curele sincrone cu numarul de dinti care-l vrei tu (nestandard) .... curele late/trapezoidale/fulii/roti dintate custom.... de toate pot face.... bugetul e limita :-) ----------------------------------- CUBIX 13 Sep 2016 21:28 ----------------------------------- E mișto proiectul. Pune în cutie și electronica pentru încălzitor, regulator voltaj pentru aparat foto... Am vorbit cu omuleții de la meadler, vorbesc bine Romana. :D ----------------------------------- Erwin 14 Sep 2016 15:47 ----------------------------------- Fain! Inițial nu mi-am dat seama ce rost au aripile laterale ale celor 2 L-uri și distanța dintre ele, apoi am realizat că poți astfel să reglezi întinderea curelei. Atentie la indoirea platbandei de aluminiu, dacă este prea dur se rupe la îndoitură, trebuie tratat termic înainte. Teoretic se poate realiza un circuit mai simplu care detectează sensul cu un bistabil și ceva porți logice, fără microcontroler dar dacă tot ai microcontroler poți face oricând upgrade la soft și să introduci funcții noi, memorarea poziției sau compensare cu temperatura, afișaj etc. Succes! ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 13:47 ----------------------------------- poze: ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 14:51 ----------------------------------- partea cea mai simpla e aproape gata , mai sa vina rotile si cureaua sincrona si pot sa montez totul pe OTA. urmeaza partea nasoala, partea de programare a lu Arduino....am gasit ceva "mostra" pe net, care face ce vreau eu (visuino), mai putin partea cu "dual speed" (adica inca nu e implementat push button-ul). Keep in touch! :D ----------------------------------- Erwin 15 Sep 2016 15:31 ----------------------------------- Motorul ăla e imens pentru ce trebuie să ducă... Vezi că mpp-urile au bobine sub tensiune și consumă și când stau pe loc. Dacă motorul e supradimensionat o să-ți pape bateria repede. Nu cheltui bani pe semeringuri. Pune șaibe elastice din oțel. Cauciucul are prostul obicei că cedează în timp și se întărește sub presiune. De altfel curelele dințate nu se întind în timp, distanța aia va fi fixă și poate fi preluată de niște bailagăre din tablă sau șaibe chioare de grosimea potrivită. ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 15:38 ----------------------------------- dintr-o baterie de 60Ah are de unde sa suga ce si cat vrea el (motorul ma refer...) :mrgreen: dintr-o priza la fel, inprincipiu la mine totul vine de la 220V, deci autonomia nu e chia run stres...iar cand va fi pe baterie va fi d ela bateria (a2a) a masinii, deci minim 60Ah (sau chia r95Ah daca pun pe prima baterie). acuma montajul asta este primul test, sa vad cum merge, sa finalizez schema electornica si softul, si sa vad si motorul cum se comporta. In viitor, va exista o evolutie la un design si mai compact, dar intai sa vad cum se misca asta. Apropo, din teava aia de FC de 80-90mm, mai ai vreun capat/rest ramas? :mrgreen: ca exemplu & cod, ma voi ghida dupa tutorialul asta: https://www.youtube.com/watch?v=e5p7wGEC0Xc doar ca voi schimba codul ca atunci cand apas butonul sa mearga mai multi pasi, deci putin periat codul, nimic spectaculos. ----------------------------------- nobody 15 Sep 2016 17:36 ----------------------------------- Vezi si aici: How to Use a Rotary Encoder in an MCU-Based Project http://www.allaboutcircuits.com/projects/how-to-use-a-rotary-encoder-in-a-mcu-based-project/ E bine sa pui niste filtre RC la contactele encoderului. Din codul ala din tutorialul de pe youtube (https://brainy-bits.com/tutorials/nema-motor-with-rotary-encoder-part-3/), se pare ca detectia o face numa la 4 schimbari/pasi, iar asta nu e prea grozav. In plus, encoderul e un pic diferit, iar motoarele sunt actionate "fulls step" si pe urma puse in "sleep". ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 17:44 ----------------------------------- am gasit si pagina asta : https://forum.arduino.cc/index.php?topic=372403.0 cu diferenta ca aia au un driver mai mic. dar probabil conectarea si programul raman neschimbate. Diferenta mare fata de link-ul postat de tine e felul in care s efac legaturi (pe A0 A1 si A2 in link-ul tau... pe GND +5V A0 in link-ul meu...) Filtrul RC pot sa-l pun in oricare varianta de conectare merg, nu influenteaza cu nimic logica. ----------------------------------- nobody 15 Sep 2016 19:17 ----------------------------------- In ultimul link pare a fi vorba de un potentiometru analogic (cu limite de cursa) a carui miscare este imitata de motor. In acest caz e cu totul altceva. Filtrul RC simplifica logica. Nu mai ai nevoie de "debouncing" care oricum nu-i prea eficient cum este implementat acolo in cod (ala de pe youtube), prin "delay". Fara a intra prea mult in detalii, impulsurile parazite vor genera o noua intrerupere (mai tarziu) si practic dubleaza artificial numarul de pasi. ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 20:57 ----------------------------------- no, am primit de la un coleg softul, care face magia din Arduino. ar fi asa: #define encoder_a 2 #define encoder_b 3 #define motor_step 5 #define motor_direction 4 #define button 6 int val = 0; int old_val = 0; int state = 0; int MS1 = 9; int MS2 = 10; int MS3 = 11; volatile long motor_position, encoder; void setup () { pinMode(MS1, OUTPUT); pinMode(MS2, OUTPUT); pinMode(MS3, OUTPUT); pinMode(motor_step, OUTPUT); pinMode(motor_direction, OUTPUT); pinMode(encoder_a, INPUT); pinMode(encoder_b, INPUT); pinMode(button, INPUT); digitalWrite(encoder_a, HIGH); digitalWrite(encoder_b, HIGH); digitalWrite(button, HIGH); attachInterrupt(0, encoderPinChangeA, CHANGE); attachInterrupt(1, encoderPinChangeB, CHANGE); encoder = 0; } void loop() { val = digitalRead(button); if ((val == HIGH) && (old_val == LOW)) { state = 1 - state; delay(10); } old_val = val; if (state ==1) { digitalWrite(MS1, LOW); digitalWrite(MS2, LOW); digitalWrite(MS3, LOW); } else { digitalWrite(MS1, HIGH); digitalWrite(MS2, HIGH); digitalWrite(MS3, HIGH); } if (encoder > 0) { digitalWrite(motor_direction, HIGH); digitalWrite(motor_step, HIGH); digitalWrite(motor_step, LOW); delayMicroseconds(200); motor_position++; encoder = 0; } else if (encoder < 0) { digitalWrite (motor_direction, LOW); digitalWrite (motor_step, HIGH); digitalWrite (motor_step, LOW); delayMicroseconds(200); motor_position--; encoder = 0; } } void encoderPinChangeA() { if (digitalRead(encoder_a)==digitalRead(encoder_b)) { encoder--; } else{ encoder++; } } void encoderPinChangeB() { if (digitalRead(encoder_a) != digitalRead(encoder_b)) { encoder--; } else { encoder++; } } in toata povestea, se seteaza sa mearga normal in pasi intregi, iar la apasarea butonului in micropasi (1/16 pasi). Teoretic reductie 1:16...mult prea mare, dar ma mai joc din HIGH/LOW schema de conectare a pinilor ar fi mai jos: ----------------------------------- StarChild 15 Sep 2016 21:04 ----------------------------------- softul de mai sus si conexiunile inca NU SUNT TESTATE. Abia maine incerc pe viu minunea, momentan acasa am doar placa, am suit programul pe ea, maine leg driver si encoder si vad ce se intampla.... pana atunci, noapte buna! ----------------------------------- Erwin 16 Sep 2016 03:56 ----------------------------------- Nu am avut nicio țeavă de 80-90mm de FC. Cea de 60mm n-am tăiat nimic din ea, era chiar prea scurtă, am folosit-o așa. Succes! ----------------------------------- valy 16 Sep 2016 07:21 ----------------------------------- Driverul pt. stepper are un mod care taie curentul, il poti opri in perioadele de pauza ca sa nu pape curent. Il trezesti cand ai nevoie. Sunt curios daca motorul introduce vibratii. ----------------------------------- StarChild 16 Sep 2016 07:35 ----------------------------------- chestia cu pornitul/opritul driverului o s-o adaug in prigram, e buna ideea intr-adevar. multumesc. legat de vibratii, nu cred ca va fi nimic suparator, din mai multe motive: - motorul in sine e prins pe L-ul mic, intre acel L mic si L-ul mare exista un cauciuc (momentan) sau semering-uri (urmeaza) ... deci deja am un amortizor introdus in sistem. - intre focuser si motorul propriu zis , contactul se realizeaza printr-o curea sincrona, care la dimensiunea aia (145mm lungime, 35mm distanta intre axe) va arata aproape ca o elipsa, va fi foarte arcuita. Cureaua nu o voi tensiona prea tare deoarece nu e nevoie. Deci din nou exista un element intermediar suficient d emoale ca sa preia majoritatea vibratiilor. - cele 2 L-uri sunt la urma urmei niste arcuri, deci din nou, amortizeaza vibratii. - la astrotrac am folosit un Nema17 care avea axul direct in contact cu astrotrack-ul si nu se simtea absolut nici o vibratie, desi mergea continuu. Acum folosesc un Nema11 (mai mic) care va merge intermitent, doar cand focalizez. Si daca in mod exceptional vor aparea ceva vibratii, ele vor fi de amplitudine foarte redusa (comparat cu vobratiile introduse de mana cand ating focuserul), iar din cauza masei sistemului acestea se vor amortiza extrem de rapid, probabil ca nici nu le voi sesiza vizual, nici fotografic nu vor influenta deoarece in principiu nu fac focus cand expun. ----------------------------------- valy 16 Sep 2016 08:13 ----------------------------------- Ar fi util un test cu filmare la focala lunga 2-4 m si cu motorul facand curse dute-vino, cam asa fac eu cand incerc sa focalizez la detalii planetare. Daca treaba merge smooth imi fac si eu ceva similar. ----------------------------------- StarChild 16 Sep 2016 08:56 ----------------------------------- din pacate, voi putea testa sistemul abia sapt viitoare la Lisa. Tocmai am fost informat ca rotile si cureaua sincrona vor ajunge la mine abia in 22-23sept, asa ca le voi monta direct la Lisa. Pana atunci doar incerc electronica si o bag in cutii . @valy: trebuie sa mearga, nu e nici un risc. Anu trecut cand am mai avut un proiect ca asta (motorizarea focuserului la luneta), am vazut functionand ansamblul, doar ca nu era Arduino al meu. Cum nu am finalizat partea mecanica, nu am mai terminat nici electronica, dar de functionat functioneaza si e faina treaba :D Eu momentan caut solutii sa fac partea mecanica mai compacta (eventual cu angrenaj planetar si motor mpp tip pancake) doar ca preturile sunt cam mari ptr piese si nu prea renteaza. ----------------------------------- StarChild 16 Sep 2016 13:46 ----------------------------------- MERGE ! :D am lipit sarmele (ma rog, colegul electornist), softul l-am incarcat aseara, am alimentat, si merge, face ce vreau (2 viteze). schema, softul, sunt ok. Ce vreau sa modific, in soft, cand merge cu viteza mare sa nu mearga in pasi intregi ca sunt prea brutali si se simt la mana vibratiile. voi comanda in micropasi, nu in pasi intregi. Link Youtube: https://youtu.be/oMKiACtnFTw ----------------------------------- Erwin 16 Sep 2016 14:11 ----------------------------------- Bravo! Cred că e suficient să mergi la 8 micropași, se dublează viteza. Vezi că există și variante soft pentru accelerare/decelerare în funcție de cât de repede dai de buton (encoder). ----------------------------------- StarChild 16 Sep 2016 14:14 ----------------------------------- no mai sus gasiti toate detaliile ptr parte electronica, softul, daca vrea careva pot trimite si modelul 3D al pieselor mecanice. Puteti sa va jucati cu softul & mecanica & electronica cum vreti. Solutia poate fi folosita ptr orice focuser pe orice instrument. Momentan asta e primul prototip, urmeaza "rafinarea" conceptului si pieselor sa arate bine sa il pot fixa frumos pe tub. @Erwin: o sa ma joc din soft deseara sa gasesc niste valori potrivite ptr motor, nu vreau accelerari si alte fitze de astea...simplu si eficient. se poate inchide... sau nu :mrgreen: ----------------------------------- valy 16 Sep 2016 14:29 ----------------------------------- Poti sa incepi progresiv, sa cresti viteza si la sfarsit sa o atenuezi, adica sa nu pornesti brusc si sa nu tai brusc semnalul de comanda. Nu e complicat de implementat din soft, 2-3 linii in plus. ----------------------------------- nobody 16 Sep 2016 15:17 ----------------------------------- M-am uitat mai atent peste cod, video si in fisa tehnica de la encoder (http://www.farnell.com/datasheets/1837001.pdf). Cred ca-ti face mai multi pasi decat te astepti. Motorul are 200 de pasi, encoderul genereaza 36 (daca e bine filtrat): 2 "detents" (pasi) / "pulse" (ciclu complet la semnalul A). Adica o tura de motor in full step la 5.5 rotatii complete de enncoder. Codul ar trebui sa ia in seama doar schimbarile la semnalul A (intre "detent stability position"). Schimbarile pe semnalul B ar trebui ignorate, sunt instabile si nu corespund unor pasi reali (ceva specific la acest model). Pentru asta se poate dezactivea rutina de intrerupere "encoderPinChangeB()". Daca vrei miscare mai fina trebuie sa reduci curentul de actionare la minim si in loc sa faci un pas "full step", ii dai sa faca 8/16 micropasi. ----------------------------------- StarChild 22 Sep 2016 10:02 ----------------------------------- Au sosit rotile si curelusa de la Maedler. Incerc deseara sa le montez, ca sa le pot "expune" la Lisa...ca de testat, nu prea o sa fie sanse... ----------------------------------- Erwin 23 Sep 2016 10:01 ----------------------------------- Sigur putem face teste pe timp de zi cum am făcut și anul trecut. Sunt ceva șanse de nori puțini spre dimineața. Spor! ----------------------------------- StarChild 23 Sep 2016 10:37 ----------------------------------- din pacate nu am apucat sa bag electronicele intr-o cutie si sa le montez pe tub :-( o sa am piesele cu mine la Lisa, putem alimenta minunea sa vedem cum misca, dar cam asta e. ----------------------------------- StarChild 21 Oct 2016 15:42 ----------------------------------- Cu viteza melcului turbat, am mai inaintat putin cu proiectul. Am montat encoderul in cutia finala, se poate vedea mai jos "telecomanda". Am folosit o mufa dubla de 32mm2 capace de 32mm . In unul din capace am dat o gaura (cam descentrat ca n-am avut CNC la indemana :roll: ) prin care am scos axul encoderului, apoi am umplut pe dos cu lipici (de ala de-l bagi cu pistol cald). Apoi capacul respectiv intra perfect in mufa, e foarte fix si rigid, in acelasi timp se poate demonta. Telecomanda e foarte ergonomica, o tii in mana ca pe un joystick, si cu degetul mare poti roti encoderul, de asemenea il poti apasa. Ideea cu mufa si capacele mi-a dat-o Dorin de la astrovest, nu e inventia mea, dar sunt incantat de ea. ----------------------------------- StarChild 21 Oct 2016 15:47 ----------------------------------- Cutia ptr circuitele electronice e cea de mai jos. Urmeaza in weekend sa lipesc placutele inauntru si sa fixez cutia pe sina de la OTA. Apoi sa fixez motorul pe focuser. ----------------------------------- StarChild 21 Oct 2016 15:49 ----------------------------------- in total, m-au costat cam 7 RON piesele.... si vreo 80RON sculele (pistolul si lipiciul) ... :mrgreen: ----------------------------------- Erwin 21 Oct 2016 21:52 ----------------------------------- Faină idee cu mufa și capacele! Eu aș fi băgat și circuitele în tub de 40mm, Arduino încape, nu știu plăcuța cealaltă? ----------------------------------- IulianLMI 03 Dec 2016 19:10 ----------------------------------- Un model de stepper pentru focuser facut un pic mai simplu cu un PIC12F629 si ULN2003 pentru motor unipolar. Viteza de rotatie este variabila: min 1rot/50sec si max 1rot/5sec (cu aproximatie). ----------------------------------- Erwin 04 Dec 2016 09:02 ----------------------------------- Faină treabă, Iulian! Dar nu e prea lent? Poți acționa mecanismul rotind cu mâna roata focuserului din partea opusă? ----------------------------------- IulianLMI 04 Dec 2016 10:06 ----------------------------------- Da, se poate actiona manual. La o rotatie focuserul parcurge ~13mm si cursa totala este de 50mm, deci ~20s cursa min/max. Eu zic ca este suficienta viteza maxima. ----------------------------------- rabeir 19 Dec 2016 22:36 ----------------------------------- Salutare Inspirat de proiectul acesta am decis sa-mi optimizez si eu focuserul arduino. Utilizam NEMA17 care este monstruos si m-am gandit ca pot incerca si eu un NEMA11 dupa ce am citit aici. Incantat cand mi-a venit de dimensiuni si greutate l-am montat cu incredere si lipit la easydriver. Totul suna excelent pina la prima proba, car car car, nimic. Nu are putere sa miste focuserul. Am mai dat drumul la strangerea focuserului pina aproape nu mai tine, am citit cu voltajul de alimentare si cu potentiometrul de pe easydriver, tot nu gasesc combinatia potrivita sa ating cuplul maxim cu acest motoras. Aveti vre-un sfat pentru mine? sa bag mai mult de 12v? (pe datasheet vad ceva de cuplu maxim la 24v insa... vreau sa ma asigur ca cine ma sfatuieste sa fac asta stie cum se incinge easydriver si la voltaje mici...) ----------------------------------- nobody 19 Dec 2016 22:59 ----------------------------------- Ce motor este ? In gol se invarte ? Easydriver duce intre 6-30 V, 150-700 mA. Motorul are nevoie de curent suficient pentru a avea cuplu. Daca-i scazi tensiunea la jumatate, puterea maxima scade de 4 ori. ----------------------------------- valy 20 Dec 2016 00:03 ----------------------------------- Sigur ai legat bine motorul la driver? In gol se invarte ok? La ce sursa alimentezi? Mi-e greu sa cred ca nu ai cuplu. ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 00:16 ----------------------------------- Nema11 in gol se invarte ok, conectat direct pe axul focuserului nu-l duce cu toti 12v in spate. Chiar am mai slabit strangerea focuserului pina la punctul ca vertical sigur nu ar mai tine camera in sus fara alunecare. Dealtfel fata de NEMA17 se simte si la mana ca de abia il strang intre degete si nu mai poate sa traga. Nu are cuplu... Am reusit sa-l inzdravenesc putin din potentiometrul de pe easy driver, dandu-l la minim e un pic mai vanjos, insa tot nu misca focuserul pe toata cursa si la strangerea necesara ----------------------------------- nobody 20 Dec 2016 00:48 ----------------------------------- Poti pune un link spre datasheet sau sa precizezi macar modelul de motor ? "NEMA11" nu spune nimic despre motor decat ce prindere are. ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 08:44 ----------------------------------- https://www.robofun.ro/mecanice/motoare/stepper/stepper_nema_11_28x32 ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 11:12 ----------------------------------- deci... banuiesc ca nu scap fara transmisie. voiam sa simplific si pastrez greutatea la un minim, am incercat sa cuplez axul motorului direct de axul focuserului, insa cred ca fara un tip de transmisie undeva sa-mi micsorez cuplul necesar pe motor ... n-am sanse cu motor mic ----------------------------------- valy 20 Dec 2016 11:51 ----------------------------------- Daca cresti tensiunea? ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 13:02 ----------------------------------- din cate vad pe http://www.schmalzhaus.com/EasyDriver/ imi va intra in protectie driverul datorita temperaturii daca ma duc spre 24v. ----------------------------------- valy 20 Dec 2016 14:33 ----------------------------------- Pai acum nu iti intra in protectie dar nici nu ai putere. Poti pune radiator, oricum va funtiona putin ca doar nu focusezi nonstop. ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 14:36 ----------------------------------- I-am pus radiator dar la dimensiunea asta nu schimba nimic fara ventilatie activa - 106C Am incercat intre timp acelasi setup cu acelasi motor pe curea de la motor/fulie la roata de reductie a focuserului - cu totul alta poveste, chiar si cu focuserul strans bine nu mai sughite motorul. Deci nu scap de curea... ----------------------------------- nobody 20 Dec 2016 14:54 ----------------------------------- Foloseste functia de SLEEP. ----------------------------------- StarChild 20 Dec 2016 14:55 ----------------------------------- spor si bafta la ales curele :-) Daca vrei iti trimit codurile de la roti & curea ce am ales eu, de fapt cred ca sunt la inceputul topic-ului... tot pentru motorul format Nema11. Azi abia ajung la atelier (sper) sa largesc o gaura sa pot prinde roata mare pe axul focuserului, deci candva zilele astea, cand are timp Moshu, o sa montez si motorul intr-un final pe OTA. Ca upgrade viitor, ca sa simplific treaba (cred....) ma gandesc sa aleg 2 roti dintate conice. Voi pune motorul perpendicular pe axul focuserului. In felul acesta motorul sta mai aproape de capacul spate al OTA, folosesc doar 2 piese suplimentare (cele 2 roti conice) in loc de 3 (2 roti ptr curea sincrona + cureaua sincrona), teoretic va fi si mai compact. M-am gandit sa folosesc un reductor melcat, aia ar asigura cuplul maxim, motorul ar merge lejer, dar la varianta cu melc/roata melcata ramane problema ca nu poti roti focuserul daca ramai fara baterie (posibil iarna). Din aceasta cauza raman pe reductie cu curea sincrona, sau roti dintate cilindrice sau conice. E o reductie mai mica, dar in caz extrem pot sa rotesc focuserul si daca moare bateria sau nu functioneaza ceva la electronica. ----------------------------------- rabeir 20 Dec 2016 14:56 ----------------------------------- O folosesc. Încă odată problema mea era cuplul direct pe axul focuserului... s-a rezolvat prin transmisie pe curea și folosind reducția focuserului ----------------------------------- valy 20 Dec 2016 17:05 ----------------------------------- As folosi niste rotite de cauciuc, cam cum e prin mecanismele de la imprimante, de tras foaia, ai si demultiplicare/reductie, ai si alunecare controlata daca vrei sa focusezi manual. Asa cum zicea si nobody mai devreme, ai functie de sleep, altfel ai tensiune tot timpul pe motor/driveri, se incinge, asa ai tensiune doar cat timp dai comanda, dupa aia opresti. ----------------------------------- Erwin 20 Dec 2016 17:29 ----------------------------------- @StarChild Cuplajul cu axul focuserului trebuie făcut cu un ambreiaj cu fricțiune dacă folosești melc-roată melcată dar atunci nu e bun pentru foto când trebuie memorate pozițiile de focus pentru diverse combinații de echipamente. Pentru vizual merge.